”Vi accelererade oss ur krisen”
Modevärldens älsklings-träskor, Swedish Hasbeens fick en raketstart. Emy Blixt och hennes kompanjon byggde upp verksamheten snabbt och improviserade sig fram. De dubblade omsättningen fem år i rad och allt pekade uppåt. Samtidigt drog företaget på sig väldigt stora kostnader och efter fem-sex år började problemen komma. Försäljningen gick ner, medan kostnaderna var höga.
Vad var det som hände?
– När vi startade för tolv år sedan hade vi webbshop redan från starten, plus återförsäljare. Så småningom öppnade vi lite butiker. Men digitaliseringen av handeln blev aldrig något problem. För oss blev det istället tufft när många återförsäljare droppade av 2012/2013. Vi var inte beredda på det och behövde plötsligt göra en stor omställning. Vi hade en alldeles för stor kostnadskostym med mycket personal, ett eget lager och ett dåligt affärssystem. Vår distribution var inte optimerad, vi hade flera fabriker och vi skickade allt med flyg till USA. Det var katastrofdyrt! VI gick back fem miljoner kronor 2013.
Hur hanterade du krisen?
– Jag blev extremradikal och passade på att ändra allt. Jag tog in min man som är ekonom och har stor vana att gå in och hjälpa snabbväxande små bolag. Vi halverade personalstyrkan, moderniserade alla system, byggde ny webbshop och öppnade till och med en ny, fysisk butik. På sätt och vis accelererade vi oss ur krisen. Redan året efter, 2014 gjorde vi två miljoner kronor i vinst.
Hur var den tiden?
– Hela det året gick vi som i en dimma och vantrivdes. Jag avvecklade även den dåvarande styrelsen, den kostade väldigt mycket och tog mycket tid. Det var inte ett trevligt år men det vi gjorde gav stor effekt. Sedan dess har det bara gått uppåt för företaget.
Hjälper den erfarenheten dig att leda företaget nu, i Corona-tider?
– Ja, det är en trygghet att vi fixade att vända det på ett år. Vi hamnar i samma läge nu. För oss blev det kännbart från det att USA-börsen rasade, eftersom USA är en så stor marknad för oss. E-handeln tvärstannade, folk blev lamslagna. Jag har gjort en ny budget baserad på ett nytt, dåligt scenario och vi drar snabbt ner kostnaderna till exempel genom att stänga våra fysiska butiker.