”Företagare är som mest kreativa när det är som svårast”
Vad är viktigt att fokusera på som företagare i ett krisläge?
– Likviditet, likviditet, likviditet. Säkerställ så mycket du kan i kassan, utgå från vad du har i lager, sälj det till vad du kan få ut. Var 100 procent öppen med dina anställda och dina kunder och leverantörer. Tyck inte att något är pinsamt, är det akut så be om hjälp och ansök nu om anstånd med skatteinbetalningarna.
Vad hoppas du på från politiskt håll?
– Det viktigaste just nu är att vi inte stänger ner hela Sverige, även om din omsättning minskar med 90 procent så är det bättre än 100 procent, vilket är följden om regeringen stänger ner all privat verksamhet. Företagarna jobbar febrilt med att försöka vägleda våra politiker och politikerna agerar enligt förutsättningarna väldigt bra.
Vilka tidigare erfarenheter från kriser i något av dina företag ger dig styrka i dag?
– Jag har varit igenom fyra stora kriser, varje hade sin unika förutsättning. Men denna gång slår det hårdast mot de mindre företagen. Vi kommer att klara oss ur den här krisen, frågan är när. Svaret på det kommer under de närmaste veckorna. Om Sverige vågar gå mot strömmen och inte stänga ner all verksamhet, samtidigt som vi lyckas säkerställa sjukvårdens arbete, kommer Sverige vara ett av de länder i Europa som klarat denna kris bäst. Om vi behåller lugnet, tar gradvisa beslut och fortsätter att göra affärer – då kommer vi ur denna kris starkare än något annat land.
På vilket sätt kan allmänheten agera för att stötta landets företagare?
– Sluta inte att konsumera! Tänk framåt och ge hopp till landets företagare om att det finns affärer om några månader. Boka in sommarsemester i Sverige men med avbeställningsskydd. Handla i butiker men handla snabbt, förbered ditt köp online där det går. Anlita hantverkare men boka in dem i maj, kan inte du ta emot dem då eller om de inte kan komma – var öppen för lösningar. Stöd svenska företag!
Hur ska man göra för att tänka långsiktigt när efterfrågan plötsligt försvinner?
– Klart att det är svårt att se en framtid om man har skärselden vid dörren. Men företagare är som mest kreativa när det är som svårast. En gammal kollega sa till mig: ”Fabian, if you don´t have the resources, you better be creative! ” Nu är alla drabbade och vi har inget annat val är att försöka – och att försöka kostar inget.