För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Hon sätter Piteå på rymdkartan

Sveriges heta, nya rymdbolag har fått en drömstart.
Publicerad 20 maj 2021
Sandra Nilsson är en av årets omslagsprofiler på listan Årets 103 unga idéer. Foto: Evelina Carborn.

– Det ska inte gå att få så här många kunder på så kort tid. Vi nyper oss i armen. Det kommer bli en stor nyhet när vi får säga vilka de är, konstaterar Sandra Nilsson, grundare av Arctic Space Technologies.

Genom mjukvara och antenner i anslutning till gröna datacenter har bolaget Arctic Space Technologies revolutionerat kommunikationen mellan satelliter och markstationer för företag över hela världen. Sandra Nilsson grundade bolaget i augusti 2019 med sin sambo Benjamin Fischer från Österrike och Felix Hessinger från Tyskland. Bland 100-tals idéer valdes de ut till europeiska rymdorganisationen ESA:s inkubator, BIC Sweden, som drivs av Arctic Business i Luleå. I februari i år korades de också till Årets Företag i Piteå. Där i Öjebyn ligger deras Arctic Space Data–Hub, en markstation med cirka tre hektar mark.

De senaste åren har intresset för satelliter exploderat. De används för att förutspå gasläckor, överblicka skogsbränder, forska om klimatförändringar, sköta kommunikation via 5G-nätet med mera.

– Det är långt ifrån bara Nasa eller ESA som har satelliter i dag. Alla satelliter måste kommunicera med marken. Samtidigt har det inte satsats lika mycket just på markstationerna. Där såg vi luckan, berättar Sandra Nilsson.

När kunder levererar antenner installeras de och underhålls av Arctic Space Technologies. Via en fiberkabel leds data direkt in till ett ”grönt” datacenter.

"Allt handlar om förtroende i vår bransch, med så stora affärer. Det kan vara svårt som ungt bolag. Vi har en senior branschexpert som representerar oss"

– Datacenter står överlag för extremt höga utsläpp globalt. Vi har lättare att kyla ner serverhallar på ett hållbart vis, med vårt klimat, säger Sandra Nilsson och tillägger att en nyckel i businessen är just platsen.

– Hur effektiviserar man en antenn? Man placerar den på en latitud som gör att man får mycket kommunikationstid med satelliten, som här nära polerna.

De första antennerna är snart på plats, tre ton tunga och elva meter höga pjäser.

– Bland kunderna finns ett jättestort, internationellt bolag som även den som inte är i rymdbranschen känner till. Vi är väldigt glada över den affären. Förhoppningsvis öppnar det upp för fler möjligheter framöver.

Vilka är era kunder på sikt?

– Vi ska kunna leverera tjänster till ESA och Nasa men också till mindre aktörer.

En expansion väntar?

– Ja, vi tittar på fler landområden. En intressant plats är Sydafrika, det händer väldigt mycket där inom rymdteknik.

Vad har varit största utmaningen?

– Förtroende är extremt viktigt i vår bransch eftersom det handlar om så stora summor och långa kontrakt, ofta på tio år. Det kan vara svårt som ungt bolag utan tydligt ”track record”. Därför har vi en erfaren branschexpert, Fredrik Schäder, som representerar oss.

Hur är utsikterna för rymdbranschen i Sverige?

– Något som skulle stärka utvecklingen i branschen är om fler rymdingenjörer väljer att stanna i Sverige och starta bolag. Vi visar att det är möjligt.

Fler nyheter från Företagarna