Grönare rengöring i tablettform
– Vi skapar den nya standarden för hemstädning, säger Tom Hackenberg, medgrundare av Skosh.
Hur får man konsumenter att ändra sina vanor radikalt? Den frågan sysselsätter entreprenörerna bakom Skosh: Tom Hackenberg, Simon Ziolkowski och Max van der Mars.
Under studier i entreprenörskap vid Lunds Universitet konstaterade två tyska utbytesstudenter för drygt ett år sedan att de delade samma mål – att skapa hållbara innovationer. En nederländsk vän tillika produktdesigner nappade också. På en mässa presenterades schampo i komprimerad form, där konsumenter själva adderar vatten – en produkt med potential att spara mängder av plast och transporter. Kunde det gå att introducera samma tänk för rengöringsprodukter?
– Över 90 procent av rengöringsmedlen vi köper hem består av vatten. Funderar man ett tag, inser man att det finns bättre lösningar, säger Tom Hackenberg som nu tillsammans med de övriga grundarna ser till att Skosh tar form i Malmöinkubatorn Minc.
– Det är en väldigt spännande tid, ett skifte. Många marknader rör sig mot återvinning och refill och det finns en ökande medvetenhet om plastskräp. Folk bryr sig, tillägger han.
Studier visar att de flesta hushåll har mer än åtta olika rengöringsmedel hemma, men vi använder bara tre av dem aktivt. Det har Skosh tagit fasta på och utvecklat tre olika rengöringstabletter som täcker städbehoven och som säljs via företagets e-handel. Konsumenter köper ett startkit med tre sprejflaskor av återvunnen plast och får sedan hem städtabletterna i brevlådan, som en prenumeration om de vill. Ordet "skosh" kommer från japanskans "sukoshi" som betyder just "en pytteliten bit" eller "en liten mängd".
– Vi valde det namnet eftersom kunderna redan har huvudingrediensen för rengöringsmedel hemma – kranvatten – och vi står för den sista lilla mängden i form av vår tablett.
”Över 90 procent av rengöringsmedlen består av vatten, funderar man ett tag inser man att det finns bättre lösningar”
En av utmaningarna i att vara först ligger naturligtvis i att få kunder att prova. Kanske har de faktiskt haft lite hjälp av pandemin.
– Vi har generellt sett behövt skapa nya vanor och pandemin har skiftat synsättet hos många. Fler gör sina köp online, det gäller även för rengöringsmedel. Nu jobbar vi hårt med att kommunicera och skapa tillit till vår innovation. Vi jobbar med hållbarhets-influencers som är nära sina följare och som kan förklara hur våra tabletter funkar. Vi har också en egen blogg på vår sajt och jobbar mycket med egna videor, berättar Tom Hackenberg.
Efter Sverige står nu lansering i Danmark på tur, följt av Norge och Finland. Under året ska även fler nya produkter lanseras. Samtidigt tittar Skosh på möjliga partnerskap med andra bolag i regionen.
– Det finns många lovande bolag som är Malmöbaserade, som precis som vi fokuserar på återvinningslösningar och att se över vår påverkan på miljön. Här finns spännande möjligheter att samarbeta.