Mästare på extrema oväder
Vägg i vägg med ett helt vanligt konferensrum råder arktisk kyla. Testpersonerna Nathalie Boman och Fredrik Lingstam blir snabbt rosaröda om kinder och näsor. Iförda vita kamouflagekläder turas de om att cykla på en motionscykel för att hålla värmen. Iskristaller bildas i ögonbryn och på ögonfransar. Det är 35 minusgrader, men med vindstyrkan uppskruvad till max motsvarar det en upplevd temperatur på 55 minusgrader. Testpersonerna rör inte en min. De är vana.
”De som kommer hit tror ofta att kylkammaren är värst, men regn är tuffare än kyla. Mest krävande av våra tre rum är faktiskt värmen."
Taiga skapar arbetskläder för människor som jobbar utomhus i krävande miljöer. På huvudkontoret i Varberg finns ett klimatlabb med tre specialdesignade rum. Ett för värme, ett för kyla och ett för regn. Här testas arbetskläder för de mest extrema situationer. Man tar också hit kunder i utbildningssyfte. Helt enkelt för att lära ut vad som händer i kroppen när vi exempelvis fryser och hur det kan förhindras med rätt klädsystem. På ett bord ligger ett bokstavspussel med tio bitar. Rätt placerade bildar de ordet köldstress, men pusslet är svårare än man kan tro.
– Vi vill visa att hjärnan fungerar sämre när vi fryser. Med rätt kläder slipper vi riskera att fatta felaktiga beslut. De här vita kamouflagekläderna har vi utvecklat åt den svenska militären. Vi gör också arbetskläder till exempelvis ambulanspersonal, polis, fjällräddning och skogsindustrin, säger Jonas Rydholm.
Familjeföretaget Tiga startades 1982 av pappa Paul Rydholm, som tidigare grundade klädmärket Tenson. Pappan hade länge sneglat mot arbetskläder eftersom han såg förbättringspotential. På den tiden bar ambulanspersonalen enkla vita rockar. Hamnarbetare hade klassiska galonställ och anspråkslösa jackor. Nog borde det väl kunna göras bättre? Sonen höll med och det visade sig att far och son kompletterade varandra bra. Pappa Paul hade ett öga för design och Jonas för teknik och funktionalitet. Snart blev Taiga först i Sverige med att utveckla flamsäkra arbetskläder. De började även experimentera med reflexer och fluorescerande material för ökad synlighet. – Numera har ambulanspersonal kläder som skyddar mot blodstänk, men också mot batterisyra och andra kemikalier. Vid trafikolyckor kryper de ju in till folk i bilvrak och då måste kläderna funka för det, säger Jonas Rydholm.
”Vi vill visa att hjärnan fungerar sämre när vi fryser. Med rätt kläder slipper vi riskera att fatta felaktiga beslut.”
Idag äger han bolaget. Hans fru Ann Rydholm är vd. Innan hon rekryterades till Taiga drev hon Varbergs hotell och när hon tog över vd-stolen gjorde hon det på ett villkor: Maken fick inte sitta i ledningsgruppen. Hon behövde fria händer. För Ann Rydholm är hållbarhet centralt. För att minska transporterna sker produktionen i Baltikum i stället för i Asien. I Varberg finns också en förädlingsverkstad där sömmerskor lagar och justerar plagg vid behov. – Vi vill inte vara ett slit- och slängföretag, säger Ann Rydholm.
Intill kylkammaren regnar det 260 liter per minut. Det öser ner från sprinklersystem i taket och vattenspridarmunstycken i hörnen. Allt för att skapa ett så intensivt regnoväder som möjligt. Testpersonerna cyklar tålmodigt och löser olika uppgifter. Än så länge håller kläderna emot regnet. – Besökare som kommer hit tror ofta att kylkammaren är värst, men regn är tuffare än
kyla. Har du läckage någonstans så märks det direkt. Mest krävande av våra tre rum är faktiskt värmen. Det är det heller ingen som tror på förhand, säger Ann Rydholm. Värmekammaren är det tredje och sista rummet i klimatlabbet. Här råder tryckande tropisk 35-gradig hetta. Värmestress är en utmaning både fysiskt och mentalt. Då gäller det att ha kläder som andas.
”Vi är den ledande leverantören till militära och polisiära specialenheter”
Taiga jobbar huvudsakligen business to business och omsätter 120 miljoner kronor per år. Målet är att dubbla den siffran inom fem år. – Samtidigt vill vi bara jobba med dem som verkligen har behov av våra kläder. Vi är den ledande leverantören till militära och polisiära specialenheter. Vi levererar till både Nordamerika, Europa och Nya Zeeland. Vi kan inte kontakta någon. Det sprids mun till mun – och sedan är det vi som blir kontaktade. Det är bara att vänta och hoppas.
Fakta om Taiga
Startår: 1982.
Verksamhet: Testar och tillverkar arbetskläder för extrema förhållanden.
Plats: Varberg, Halland.
Antal anställda: 30 personer.
Omsättning 2019/2020: 120 miljoner kronor.
Ann Rydholms bästa råd till företagare: "Lyssna på kunderna, lita på medarbetarna, gör det tillsammans och håll fokus!"
Text: Anna Liljemalm.