Rekordaffär sätter fart på framtidsplanerna
Hur går affärerna?
– Intresset att bygga hus i trä har vuxit rejält under senare år och det skapar stark efterfrågan på våra brandskyddsprodukter. Vi är bland annat agent och återförsäljare av färger och lacker som används för att brandsäkra träbyggnader, säger Erik Wahlström, företagets strategichef och en av tre bröder som driver företaget.
Vad betyder det att ni fick uppdraget att leverera brandfärg till det stora bygget av kulturhuset Sara i Skellefteå?
– Det är en milstolpe för vårt företag. Kulturhuset Sara är Sveriges hittills största träbyggnad och vi levererade färg som motsvarar 35 000 kvadrat träytor. Det är en jätteaffär som ger oss styrka att sätta nya mål.
Är det viktigt att sätta rejäla tillväxtmål?
– Ja, du tänker större om du sätter höga mål, säger Johan Wahlström, ekonomichef på Eld & Vatten.
"Vi har växtvärk. När företaget blir större får man känslan av att man är lite för liten hela tiden”
Och hur stora vill ni bli?
– Vi närmar oss 30 miljoner kronor i årsomsättning, och vi drömmer om att nå 100 miljoner. Vi har alltid uppfattat 100 miljoner kronor som ett skyhögt mål – men när vi hade ett samtal med Almi för en tid sedan fick vi veta att vi behöver tänka ännu större. Diskussionen landade i att vi bör ha 40 anställda och 200 miljoner kronor som mål! Det känns en aning svindlande.
Hur ska ni komma dit?
– Eld & Vatten är ett klassiskt småföretag som har vuxit till en nivå där vi måste ta in ny kompetens för att växa vidare. Vi har kompletterat vår styrelse med en extern ordförande som är tidigare revisor och kontorschef för en revisionsbyrå. I styrelsen ingår också en extern styrelsemedlem med stor erfarenhet av entreprenörskap, och han fungerar även som vd-stöd.
Är det viktigt att ta in extern kompetens?
– Det betyder jättemycket. Nu är det inte bara jag och mina bröder som bollar idéer. Bolagets externa styrelsemedlemmar har andra perspektiv och kunskaper. Det blir ett helt annat drag i våra diskussioner – och de vågar ställa helt andra krav än när styrelsen enbart bestod av familjen, säger Björn Wahlström, produktchef och vd.
Vilka utmaningar möter ni?
– Växtvärk! När företaget blir större får man känslan av att man är lite för liten hela tiden. Det finns ingen marknadsavdelning, hr-funktion eller it-support som kan rycka in. Vi får lösa utmaningarna på egen hand.
"Medarbetarna måste hänga med på resan”
Motiverade medarbetare är en förutsättning för en lyckad tillväxtresa. Det här är några erfarenheter från Eld och Vatten, som utsågs till Årets Företagare i Stenungssund 2020.
Erbjud nya möjligheter för medarbetarna. ”Vår expansion innebär att Eld & Vatten kan erbjuda medarbetarna ökad valfrihet och nya utvecklingsmöjligheter. De anställda kan satsa på sina expertområden i större utsträckning än tidigare.”
Kommunicera, kommunicera, kommunicera… ”Veckomöten är en viktig kanal för att kommunicera företagets tillväxtambitioner. Här diskuteras bland annat vilka typer av nya affärer som ska prioriteras, hur företaget kan bli mer synligt och vilka nya kompetenser som ska prioriteras.”
Skapa något större. ”Eld & Vatten vill bli en tydlig röst och betydande aktör inom brandsäkerhet. Ett viktigt steg är ett nytt kontor som ska rymma ett kompetenscentrum för träbyggnation i Västsverige.
Text: Per Manns.