Guide: Hitta rätt bland el-transportbilar
10 nya eltransport-bilar - Ladda ned guiden här!
Det rullar allt fler eldrivna transportbilar på svenska vägar.
– Elektrifieringen har börjat ta fart, även för lätta lastbilar som ligger några år efter personbilarna i utvecklingen. Med fler modeller och längre räckvidder får företagarna fler valmöjligheter, säger Sofia Linder, chefsekonom hos branschorganisationen Bil Sweden.
Men vilka är det som väljer att gå över till eldrift och varför?
För många företag kan det vara en åtgärd i det interna miljöarbetet, men också en profileringsfråga gentemot kunderna – att kunna visa att man tar miljö- och klimatansvar, menar Sofia Linder. Här ligger flera budbilsfirmor i framkant, anser hon. Men det är också en fråga för företagets plånbok:
– Gör man en kalkyl som kan visa att det både fungerar rent praktiskt för verksamheten och dessutom blir lönsamt, då är det nog ingen tvekan. Även om elfordonen är dyrare i inköp så är fordonsskatten låg, och det är billigare att ladda än att tanka diesel, säger hon.
Artikeln fortsätter nedanför rutan.
Stort test av eldrivna transportbilar - vilken är bäst för dig?
5 favoriter 2021:
5 spännande nyheter 2022
Stora leveransproblem
Även om nyregistreringarna av elektrifierade transportbilar ökade rejält under 2021 är det fortfarande dieslarna som dominerar i försäljningsstatistiken. Att andelen eldrivna transportbilar fortfarande är förhållandevis liten beror på att biltillverkarna haft stora leveransproblem under det senaste året, menar tjänstebilsexperten Ronny Svensson på företaget Ynnor. Han tror att svenska företagare kommer att fortsätta gå över till elektrifierade transporter även under 2022.
– Det finns absolut ett stort intresse, och det är framför allt ekonomiskt. Det går inte att få ihop kalkylerna med diesel och bensinare i bilflottan, säger Ronny Svensson.
Den som bestämmer sig för att ta steget till eldrift upptäcker snart att det dessutom ger en hel del körglädje. Den snabba responsen vid tryck på gaspedalen ger betydligt bättre acceleration än i en motsvarande diesel- eller bensinbil. I de moderna eldrivna transportbilarna finns flera olika körlägen som ger möjlighet till både energibesparande snålkörning när batteriet är halvtomt, och raskare tempo när det är nödvändigt. Bilarnas infotainmentskärmar berättar när det kan vara läge att köra lite lugnare och tipsar om laddstolpar i närheten.
Brist på laddstoplar
Att intresset för eldrift i bilflottorna ökar råder det alltså ingen tvekan om. Men vad kan då regering, riksdag och myndigheter göra för att hjälpa svenska företagare på traven i omställningen? Det finns nämligen en del käppar i hjulet, menar både Sofia Linder och Ronny Svensson.
– Jag kan räkna upp de första tre problemen – de är laddstolpar, laddstolpar, laddstolpar, säger Ronny Svensson.
Det som bromsar övergången till eldrift är laddningsinfrastrukturen. Det finns alldeles för få laddstationer, framför allt utanför storstadsområdena, menar Ronny Svensson. För yrkeschaufförer blir det en ständig källa till stress att behöva leta efter laddstolpar när batterisymbolen börjar lysa rött. Helst ska det dessutom finnas snabbladdare på 100 kW och uppåt för att snabbt få kräm i batteriet.
”Jag kan räkna upp de första tre problemen – de är laddstolpar, laddstolpar, laddstolpar”
Tyngre med batterier
Ett annat problem är att de elektrifierade transportbilarna inte kan lastas lika tungt som diesel- och bensindrivna fordon. Dilemmat med eldrivna bilar är att batteripaketen gör dem tyngre, och de har alltså en högre tjänstevikt. Det betyder att elfordonen får mellan 30 och 60 procent lägre lastvikt än fossilbilarna. Företag med en elektrifierad bilflotta tvingas därför antingen bekosta C-körkort till chaufförerna eller investera i fler bilar för att kunna köra ut leveranserna.
Både Bil Sweden och andra intresseorganisationer vill att det undantag för totalvikten (tjänstevikt plus lastvikt) som finns i EU:s regelverk införs i Sverige – något som flera andra EU-länder redan gjort. Undantaget innebär att personer med B-körkort får köra bilar med en totalvikt upp till 4,25 ton (i stället för dagens begränsning på 3,5 ton). Hittills har Transportstyrelsen varit negativ till att införa undantaget.
– För många företag blir det här väldigt krångligt och man riskerar ökade kostnader. Det här är en viktig fråga som måste lösas för att hjälpa företag som vill gå över till eldrift, säger Sofia Linder.
Och hur är det nu med de rekordhöga elpriserna vi har i nuläget – kommer de att påverka företagarnas vilja att investera i elektrifierade transportfordon? Nej, det tror inte Sofia Linder.
– Man måste tänka på att det är extremt just nu. Under större delen av året så är elpriset betydligt lägre än priserna på diesel och bensin, säger hon.
Allt fler väljer eldrivna transportbilar - vilken passar dig?
Här går vi igenom plus och minus med fem av 2021 års favoriter: Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy, Maxus e-Deliver 3, Toyota Proace Electric och Volkswagen e-Crafter. Vi tittar även närmare på plus och minus för fem spännande nyheter för 2022: Renault Kangoo E-Tech Electric, Volkswagen ID Buzz Cargo, Ford e-Transit, Nissan Townstar Electric och Mercedes e-Citan.
5 favoriter 2021:
Peugeot e-Expert
Snabbladdar på 30 minuter
Nykomling som lockar många köpare.
• Grundpris: 451 900 kr.
• Skatt: 360 kr/år.
• Förbrukning: 24,4 kWh/100 km.
• Lastutrymme: 5,3–6,6 kubik.
• Maxlast: 869 kg, drag 1 000 kg.
• Växellåda: Automat.
• Räckvidd: 330 km.
• Motor: El, effekt 100 kW, vridmoment 260 Nm.
• Batteri: 75 kWh.
Plus:
Lanserades sommaren 2021. Bra räckvidd. Snabbladdning upp till 80 procent på 30 minuter. Fullgod standardutrustning och säkerhetssystem. Koncernkollega med Citroen e-Jumpy.
Minus:
Visst vägbuller, enligt motorjournalister som provkört.
Citroën e-Jumpy
Årets transportbil 2021
Bra standardutrustning och säkerhetssystem ger Citroën en fin utmärkelse.
• Grundpris: 594 990 kr.
• Skatt: 360 kr/år.
• Förbrukning: 24,4 kWh/100 km
• Lastutrymme: 5,3–6,6 kubik.
• Maxlast: 860 kg, drag 1 000 kg.
• Växellåda: Automat.
• Räckvidd: 330 km.
• Motor: El, effekt 100 kW, vridmoment 260 Nm.
• Batteri: 75 kWh.
Plus:
Blev Årets transportbil 2021. Snabbladdning upp till 80 procent på 30 minuter. Fullgod standardutrustning och säkerhetssystem. Koncernkollega med Peugeot e-Expert.
Minus:
Även här finns ett visst störande vägbuller enligt de motorjournalister som provkört.
Maxus e-Deliver 3
Kinesisk storsäljare
Lågt pris har satt fart på försäljningen.
• Grundpris: 295 500 kr.
• Skatt: 360 kr/år.
• Förbrukning: 22,5–23,2 kWh/100 km.
• Lastutrymme: 4,8 kubik.
• Maxlast: 790–940 kg.
• Växellåda: Automat.
• Räckvidd: 159–243 km.
• Motor: El, vridmoment 255 Nm.
• Batteri: 35 eller 52,5 kWh.
Plus:
En kinesisk transportbil har blivit en av storsäljarna i Sverige; det låga priset talar sitt tydliga språk. Snabbladdning på 45 minuter. Bra räckvidd.
Minus:
Enligt de motorjournalister som provkört är instrumenteringen spartansk. Den digitala displayen är för liten och med dålig grafik. Det finns inga 12-voltsuttag eller mugghållare. Begränsat med serviceställen och frågetecken kring andrahandsvärdet.
Toyota Proace Electric
Bra standardutrustning
Japanska och franska transportbilar går hand i hand.
• Grundpris: 399 900 kr.
• Skatt: 360 kr/år.
• Förbrukning: Cirka 22 kWh/100 km.
• Lastutrymme: 4,6–6,6 kubik.
• Maxlast: 800 kg, drag 1 000 kg.
• Växellåda: Automat.
• Räckvidd: 230 km (50 kWh) och 330 km (75 kWh).
• Motor: El, effekt 100 kW, vridmoment 260 Nm.
• Batteri: 50 eller 75 kWh.
Plus:
Kan snabbladdas på 30 minuter (versionen med 50 kWh-batteri) eller 45 minuter (75 kWh). Bra standard- och säkerhetsutrustning.
Minus:
Den enda kommentar som provkörande motorjournalister kommit med är att den i stort sett är identisk med Peugeot e-Expert och Citroen e-Jumpy – Toyotas transportbil tillverkas i samma fabrik som de två fransoserna.
Volkswagen e-Crafter
Kort räckvidd
Populär transportbil med relativt kort räckvidd.
• Grundpris: 600 100 kr.
• Skatt: 360 kr/år.
• Förbrukning: 21,5 kWh/100 km.
• Lastutrymme: 10,7 kubik.
• Maxlast: 975 kg vid totalvikt 3,5 ton.
• Växellåda: Automat.
• Räckvidd: 114 km.
• Motor: El, effekt 100 kW, vridmoment 290 Nm, topphastighet 90 km/tim.
• Batteri: 35,8 kWh.
Plus:
Passar bra för bud-, paket- och varuleveranser i städer. Batteri integrerat i golv gör att hela lastvolymen är användbar. Fri service och underhåll i 36 månader.
Minus:
För kort räckvidd för den som behöver köra långa dagsrutter.
5 spännande nyheter 2022
Renault Kangoo E-Tech Electric
Förbättrad räckvidd
Under våren lanserar Renault en ny eltransportbil med rejält förbättrad räckvidd.
• Grundpris: 320 500 kr.
• Skatt: 360 kr/år.
• Förbrukning: 18 kWh/100 km.
• Lastutrymme: 3,9–4,6 kubik.
• Maxlast: 650 kg, 1 500 kg dragvikt.
• Växellåda: Automat.
• Räckvidd: 230 km.
• Motor: El, effekt på 90 kW, vridmoment 245 Nm, sex olika körlägen.
• Batteri: 44 kWh.
Plus:
Under våren kommer Kangoo E-Tech Electric – som har fördelar jämfört med bilföretagets populära Kangoo ZE. Räckvidden är uppe i 30 mil, vilket är en klar förbättring. Snabbladdning på 30 minuter. Har värmepump.
Minus:
Inga i nuläget, ej provkörd.
Volkswagen ID Buzz Cargo
Vilken nostagitripp!
Snart är den här igen – den klassiska Folkabussen. Nu som eltransportbil.
• Grundpris: Ej fastsällt.
• Skatt: 360 kr/år.
• Förbrukning: Ingen uppgift.
• Lastutrymme: Ingen uppgift.
• Maxlast: Preliminär uppgift 800 kg.
• Växellåda: Automat.
• Räckvidd: Preliminär uppgift upp mot 500 km.
• Motor: Dubbla elmotorer, preliminär uppgift effekt 150–275 kW.
• Batteri: Preliminär uppgift 48–111 kWh.
Plus:
Nostalgi! En modern version av den klassiska Folkabussen. Lanseras preliminärt före sommaren 2022. Än så länge har Volkswagen avslöjat ytterst få tekniska detaljer – men god prestanda, lång räckvidd och innovativa lastmöjligheter kan man räkna med.
Minus:
Priset är fortfarande oklart men högst sannolikt kommer ID Buzz Cargo att bli dyrare än Volkswagens Multivan-hybrid som i dagsläget kostar runt 470 000 kr. Räkna med minst en halv miljon, med andra ord.
Ford e-Transit
Lockar med 8 års batterigaranti
Nykomling med avancerad teknik – och generös batterigaranti.
• Grundpris: 499 900 kr.
• Skatt: 360 kr/år.
• Förbrukning: Ingen uppgift.
• Lastutrymme: Ingen uppgift.
• Maxlast: Ingen uppgift.
• Växellåda: Automat.
• Räckvidd: 317 km.
• Motor: El, effekt på 135 eller 198 kW.
• Batteri: 68 kWh.
Plus:
Kommer under andra kvartalet 2022. Resonabelt pris. Kan snabbladdas upp till 80 procent på 34 minuter. Bra räckvidd. Har avancerade förarassistans- och säkerhetssystem. Åtta års batterigaranti.
Minus:
Saknas uppgift om förbrukning, och oklart kring lastutrymme och maxlast.
Nissan Townstar Electric
Storsäljare i ny förpackning
Nissans populära transportbil e-NV200 ersätts av Townstar Electric.
• Grundpris: Ingen uppgift.
• Skatt: 360 kr/år.
• Förbrukning: Ingen uppgift.
• Lastutrymme: 3,9 kubik.
• Maxlast: 800 kg, drag 1 500 kg.
• Växellåda: Ingen uppgift.
• Räckvidd: 285 km.
• Motor: El, effekt 90 kW, vridmoment 245 Nm.
• Batteri: 44 kWh
Plus:
Nissans populära transportbil e-NV200 ersätts under 2022 av Townstar Electric. Preliminärt lanseras den före sommaren. Snabbladdning upp till 80 procent på cirka 40 minuter. Bra räckvidd.
Minus:
Inga i nuläget, ej provkörd. Oklart vad priset landar på.
Mercedes e-Citan
Mercedes släpper nyhet efter sommaren
Den nya eltransportbilen kommer att kunna snabbladdas på 40 minuter – men pris och förbrukning vill inte Mercedes avslöja ännu.
• Grundpris: Ingen uppgift.
• Skatt: 360 kr/år.
• Förbrukning: Ingen uppgift.
• Lastutrymme: 2,9 kubik.
• Maxlast: 782 kg.
• Växellåda: Automat.
• Räckvidd: 285 km.
• Motor: El, effekt 102 hk, vridmoment 245 Nm.
• Batteri: Ingen uppgift.
Plus:
Lanseras under hösten 2022. Kan snabbladdas på 40 minuter. Kommer att kunna förses med dragkrok.
Minus:
Oklart kring pris och förbrukning.
Källor: Faktauppgifterna är inhämtade från bilföretagens pressansvariga och internationella hemsidor i december 2021.
Text: Ia Wadendal.