För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Lyckas du förmedla att du är pålitlig och värd att satsa på?”

Hallå där! Angela Ahola, doktor i psykologi, entreprenör och en av huvudtalarna på Företagarna Business Forum 2020.
Publicerad 5 feb 2020
Angela Ahola är en av huvudtalarna på Företagarna Business Forum 2020. Foto: Oskar Omne.

Vad kommer företagare att kunna lära sig av dig under dagen?

– Förmågan att skapa bra relationer – vi kan alla bli bättre på det. Hur väl lyckas du förmedla att du är pålitlig och värd att satsa på eller samarbeta med? Det är ju grunden till allt.

Du har bland annat skrivit boken Konsten att göra intryck. Vad är viktigast för att få andra att vilja köpa något eller låta sig ledas av oss?

– Forskning har visat att det finns två egenskaper som är helt avgörande som företagare och medmänniska. Det första vi bedömer är: Kan jag lita på dig? Vi bildar oss blixtsnabbt en uppfattning om personens snällhet, värme och empati. Våra överlevnadsinstinkter sitter i. Är det här en vän eller fiende, god eller ond – ska jag stanna eller fly?

Vilken är den avgörande egenskapen nummer två?

– Det handlar om din kapacitet att fullfölja något. Snäll och empatisk räcker inte. Vi läser av graden av handlingskraft hos människor vi möter. Vi vill få känslan att ”det kommer bli gjort”.

De här bedömningarna gör vi ofta redan innan vi möts fysiskt?

– Ja, vi försöker läsa av samma egenskaper oavsett kontakten och oavsett vad det är för information vi har till hands om varandra. I praktiken kan det handla om ett mejl med formuleringar, ord och en länk till företagets hemsida. Det kan också vara ett sms eller exempelvis en Linkedin-profil, där vi hämtar våra första intryck.

Hur styr vi smartast hur andra uppfattar oss där?

– Bilder är till att börja med oerhört viktiga. Skickar de signaler om kompetens och pålitlighet? Affärsmässig klädsel, val av frisyr och din blick är några nyckelfaktorer, precis som vilken miljöbilden är tagen i. Ingen badrums-selfie går hem om pålitlig och kompetent är det du vill signalera. Helheten behöver andas de rätta egenskaperna.

Om det trots allt går snett i starten, hur räddar jag en relation med leverantörer, kunder eller medarbetare?

– Det är lite som ett glas med klart vatten som du fått en droppe bläck i. Späd ut det med nya, mer positiva interaktioner i form av ett sms, mejl eller telefonsamtal, med målet att träffas om det är en viktig relation. Visa på din goda vilja och engagera dig. Det går absolut att vända, även om du kan få jobba hårt för att sudda ut det första intrycket.

Företagarna Business Forum 2020 är en heldag skräddarsydd för dig som driver företag. Boka in den 8 maj på Clarion Hotel Sign i Stockholm redan nu.

Fler nyheter från Företagarna