För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Lyhörd klädsuccé för äventyr i vildmarken

Günther Mårder möter Astrid Wilds ägare, Jemina Pomoell och Maria Paulsson Rönnbäck, för att prata närhet till kunderna, hur en pandemi kan bli en framgångsfaktor och längtan till den amerikanska marknaden.
Publicerad 16 dec 2022
Günther Mårder besöker Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell, grundare av Astrid Wild. Foto: Cornelia Jönsson.

Jemina Pomoell och Maria Paulsson Rönnbäck hade bara känt varandra en vecka. Det räckte för att de båda skulle bli övertygade om att de skulle starta ett bolag tillsammans.

– Vi träffades för tre år sedan på Antlers inkubatorsprogram. Vi hade båda två sökt dit i förhoppningen om att hitta en affärspartner, säger Jemina.

– Det var lite som speeddejting. Som Gift vid första ögonkastet möter Draknästet, säger Maria och skrattar.

Men ni ville båda starta eget innan ni träffade varandra. Vad var det som lockade med att bli egenföretagare? frågar Günther.

Det visar sig att Jemina och Maria har olika ingångar till entreprenörsvärlden. Maria var intresserad av att starta eget redan under gymnasiet och drömde om att skapa något nytt och hållbart. När en vän som varit med i Draknästet startade bolag hängde hon på och hjälpte till, även om drivkraften fortfarande var att driva något eget.

Jemina hade under flera år jobbat på bank med att ge entreprenörer ekonomisk rådgivning, något som fick henne att börja drömma om att själv starta något.

Du hade ett toppjobb på banken, Jemina. Det var en stor risk att säga upp sig för att starta eget, kommenterar Günther.

– Jo. Men man måste ta risker för att uppfylla sina drömmar. Och man kan ju alltid gå tillbaka om det inte fungerar, svarar Jemina.

Nu har det dock aldrig varit tal om att ens tänka i de banorna. För 2019, bara nio månader efter det där första mötet, kunde Astrid Wild sälja sina första produkter, ett par bekväma outdoorbyxor och en jacka designade speciellt för kvinnokroppen.

Det är också Astrid Wilds affärsidé: att designa kläder som passar kvinnor i alla storlekar och former, något som inte är alldeles självklart.

– När Maria berättade om sina planer och jag läste igenom hennes presentation förstod jag direkt. Jag hade precis varit ute och rest och hajkat ett år och saknat riktigt bra friluftskläder, säger Jemina.

Maria hade tidigt insett att det saknades sköna, snygga och funktionella friluftskläder för kvinnor. För det räcker inte att bara göra kläder designade för män i mindre storlekar. Särskilt runt midja och höfter är kvinnor och män som bekant byggda på olika sätt, och här hade Maria sett att det fanns en lucka på marknaden.

Ni har redan från början arbetat nära era kunder. Det är bland annat de som valt företagsnamnet Astrid Wild. Hur fungerar er community?

– Vi har ett Instagramkonto och det använder vi hela tiden. När vi till exempel ska ta fram en ny jacka ställer vi frågan till kunderna om vad de vill få ut av en jacka, säger Maria.

Att jobba nära marknaden och kunderna har visat sig vara ett framgångskoncept, och är något som allt fler företag använder sig av.

– Vi vill ju att kunderna ska vara engagerade, och att de ska känna att de är en del av oss. För att ytterligare få hjälp jobbar vi med mikroinfluencers, som det ju finns många av, förklarar Jemina.

”Vi har också planer på att i framtiden göra friluftskläder för gravida, något som är i det närmaste omöjligt att hitta i dag”

Astrid Wild hade bara funnits några månader när pandemin slog ner över världen. Och det, som för många andra företagare blev en katastrof resultatmässigt, gjorde att intresset för friluftsliv plötsligt blev större än någonsin. Under sitt första år omsatte Astrid Wild 2,2 miljoner kronor, och året därpå ökade omsättningen med hela 217 procent.

– Covid var positivt för vår business. Men nu har vi andra utmaningar i världen med kriget i Ukraina, även om vi fortfarande ökar vår omsättning så märks det att det är skakigt i omvärlden, konstaterar Maria.

Hur finansierar ni företaget?

– Vi har finansiärer från Antler. Men efter vår första produkt är vi självförsörjande, säger Jemina.

En av hemligheterna bakom företagets framgång är naturligtvis den täta kontakten med kunderna. Dessutom har Maria och Jemina redan från början fattat beslut om att bara låta sy upp mindre partier av varje kollektion. På så sätt slipper de sitta med ett överlager som måste reas ut om det inte säljs, och kan i stället snabbt styra om, om de skulle märka att något plagg inte går hem.

All produktion görs i Sverige och i Europa, både när det kommer till produktion av tygerna och till tillverkning av själva plaggen. Orsaken till det är enkel, menar Jemina och Maria. De vill minska företagets klimatpåverkan och bidra till bra arbetsförhållanden.

Hur ser er målgrupp ut?

– Vi har en ganska stor spridning, mellan 25 och 55 år. Just nu har vi fokus på Finland, Sverige och Norge, säger Maria.

När Günther frågar om Maria och Jemina har planer på att lansera Astrid Wild på andra marknader än de nordiska, kommer svaret snabbt: Tyskland och USA är två marknader som Astrid Wilds grundare siktar mot.

– USA ser vi som en klar möjlighet. Här har vi fördel av vår storleksvariation, eftersom vi erbjuder byxor i 42 olika storlekar, konstaterar Jemina.

Det finns också planer på att i framtiden göra friluftskläder för gravida, något som är i det närmaste omöjligt att hitta i dag.

– Ja, som det är nu finns det nästan inga utebyxor alls för en kvinna som blir gravid. Och så undersöker vi möjligheten att göra riktigt bra arbetskläder för kvinnor.

Vilka råd kan ni ge andra med liknande drömmar som ni har?

– Har du ett bra jobb i dag har du förmodligen redan kunskapen du behöver. Så låt inte det hindra dig, säger Maria.

– Då har du också ett nätverk som du kan ha nytta av. Tänk på att det alltid är möjligt att gå tillbaka, att fatta beslutet om att starta eget behöver inte vara för evigt, säger Jemina.

Det behövs fler egenföretagare med längre erfarenhet och nätverk. Att starta eget mitt i karriären är ofta rätt tillfälle, instämmer Günther Mårder.

Fakta om mötet

Mitt möte: Grundarna av Astrid Wild, Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell.
Om företaget: Två friluftsintresserade kvinnor insåg att det saknas bekväma och bra utekläder för kvinnokroppen. De ville båda starta eget – och hittade varandra på Antlers inkubatorsprogram. Precis lagom till att fler hittat ut i naturen, i spåren av pandemin.
Därför bokade jag mötet: Företaget har gjort en imponerande resa genom att produktutveckla tillsammans med sina kunder och snabbt skapa en lojal kundkrets och stor följarskara i sociala medier. Kunderna har till och med fått bestämma företagets namn.
Plats: Astrid Wilds showroom i Birkastan i Stockholm.


Text: Anna-Maria Stawreberg.

Fler nyheter från Företagarna