För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

LIVE-klipp: Facebooks Sverigechef om coronakrisen

Facebooks Sverigechef svarar bland annat på frågan "Vad blir den största utmaningen för dig och Sverigeorganisationen på Facebook under en sådan här kris?"

Klipp ur när Sam Rihani gästar Företagarna LIVE i april 2020.

Hur har Facebook har tacklat coronakrisen? Har ni behövt göra stora omställningar?

– Absolut, jag tror inte att något företag eller organisation är immun mot det som hänt. Vi har självklart påverkats av det här. Ställa om, jobba hemifrån, skicka hem 40 000 man kräver en viss apparat.

– Tack och lov så tror jag att vi är bra förberedda, vi har en kultur och ett arbetssätt där vi kan göra saker på distans så det är kanske inte lika stor omställning för oss som för andra bolag, men definitivt en omställning.

Om vi funderar över det som är er på er kärnprodukt eller tjänst? Efterfrågan på digital kommunikation har väl kommit att stiga brant under den här krisen?

– Vi ser ju ett ökat användande av alla våra produkter och tjänster. Sen är det några specifika saker som sticker ut. Vi vet att människor alltid har ett grundläggande behov att kommunicera med varandra. I den här situationen blir det än mer tydligt vilken roll våra produkter spelar.

– Vi ser en massiv ökning av chattar, inte minst videochattar såklart, nu när man inte kan träffa familj och vänner, så blir det videotjänsterna som ökar mycket. Vi ser ökat användande av grupper där man samlas för att hjälpa till med att handla mat eller gå ut med hunden, stötta varandra. Vi ser ett ökat användande rakt över alla produkter.

Vad blir den största utmaningen för dig och Sverigeorganisationen på Facebook under en sådan här kris?

– Det är dels att säkerställa att alla anställda mår bra, att alla kan jobba hemifrån och har de verktyg och förutsättningar som behövs.

– Det andra är att säkerställa att våra produkter och tjänster funkar.  Att vi kan hjälpa företag och samhället att komma på fötter igen. Se till att vi är en säker och trygg plattform där människor känner sig säkra och har tillgång till korrekt information, får information från Folkhälsomyndigheten, WHO, och så vidare.

–Och att vi jobbar med att stödja bolag, hur kan de använda våra produkter nu när vi ser att man är tvungen att vara hemma för att fortsätta ställa om och hålla ut och inte ställa in.

Se hela intervjun i Företagarna LIVE här: LIVE: Hur klarar vi krisen — ställa in, ställa om eller bara hålla ut?

Taggar
Riks
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.