LIVE: Bygg din e-handel som proffsen
Hatstore är ett bolag som växer i rasande takt och har rönt stora framgångar på sin resa. Hatstore har blivit utsedd till både Di Gasell och gått till Sverigefinal i Årets Unga Företagare. Deras otroliga tillväxt sätter stora krav på en välsmord logistikapparat.
Eldstickan har tagit en produkt som sett likadan ut i 170 år, tändstickan, och förfinat den. Med ett nytt utseende och användningsområde så har tändstickan fått en helt ny plats i våra hem. Hur Eldstickan lyckats med sitt bolag får du höra mer om i avsnittet.
"Våga mer och våga satsa!"
Martina Sahl startade sitt bolag, Eldstickan, under sin mammaledig och fick en riktigt bra start:
– Jag har lyft upp den klassiska och lite tråkiga tändsticksasken från byrålådan till att ställa den på byrålådan. Den har blivit en inredningsdetalj. Jag började mitt företag med att sälja tändstickor i tre olika färger. Därefter breddade jag utbudet med fler färger och storlekar. Nu säljer vi även brandsläckare och brandvarnare.
Martina började sitt bolag som en enskild firma och en enklare hemsida. Hon packade även varorna själv, allt för att börja så avskalat och enkelt som möjligt. Därefter har Eldstickan växt organiskt och bolaget ombildades snabbt till ett AB och hemsidan blev mer utvecklad.
– Våga mer och våga satsa! Jag ska omsätta 100 miljoner och bli en svensk designklassiker, avslutar Martina.
"Sälj till hela världen"
Filip Klasson startade sitt företag Hatstore hemma i pojkrummet hos föräldrarna i Nybro. Idag har bolaget vuxit enormt mycket sedan dess och omsätter idag ca 200 miljoner.
– Säljer man en ganska enkel produkt som vi gör finns det ingen anledning att inte sälja den över hela världen samtidigt. Vill man göra det stegvis kan man starta en global och engelsk hemsida ganska tidigt, säger Filip.
Filip tipsar nystartade e-handlare om att ha bra koll på lagret från början och att bygga ett enkelt system för att hålla koll på vart varorna ligger.
Se hela avsnittet och ta del av alla tips i spelaren här på sidan.