För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Medlemsintervju Tuula Ranebäck, Lots Security AB

"Jag gick med för att jag ville stötta en organisation som arbetar för ett bättre företagsklimat, sedan så finns det ju även en del bra medlemsförmåner."

Namn: Tuula Ranebäck

Företag: Lots Security AB
Adress: Jägerhornsväg 8, 141 75 Kungens Kurva
Telefon: 08-711 22 11
Webb: www.lotsab.se  

När startade du ditt företag?

-”Det var från början min man, Gunnar Ranebäck som 1983 startade firman, som vi numera äger tillsammans. Jag började arbeta här 2000 och ansvarar för administration och ekonomi.” 

Varför startade du ditt företag?

-”Gunnar hade tidigare en anställning på ett företag som arbetade med automation och säkerhetsutrustning för industrin, men efter ett tag kände han att han ville ha möjligheten att själv kunna få bestämma över vad och även var han skulle arbeta, så han beslöt sig för att starta eget istället.

I början var företagets inriktning inbrottslarm och det hade då RAM-avtal med bl.a. Stockholms Stad. Allt eftersom började det komma in större aktörer i den branschen och det blev svårt att konkurrera med dem. År 2000 började företaget att rikta in sig på personlarmslösningar. 

Hur ser din verksamhet ut?

-”Vår slogan är: ”LOTS Security, Smarta lösningar för Vård & Omsorg.”

Vi arbetar med smarta och moderna larmsystem för vård och omsorg och vi är specialister på personlarm där kallelse- och överfallslarm ingår.

Vi samarbetar med teknikledande internationella tillverkare och numera är vi leverantör till många av landets kommuner, landsting och privata aktörer. Vårt huvudsäte är i Kungens Kurva, men eftersom att vi har noggrant utvalda återförsäljare och installatörer över hela landet, kan vi tryggt leverera och installera över allt.” 

”Vi har två nya produkter som vi anser har en stor potential på den svenska vård- och omsorgsmarknaden; NurseCare och Intercall Touch, två unika kallelsesignalsystem som kombinerar bl a dokumentation, larm samt rapportering, dessutom kvalitetssäkras vården genom dessa system och liksom alla våra lösningar går de att integrera med befintlig utrustning, vilket minimerar kundens kostnader.

NurseCare-systemet är dessutom så effektivt att det kan ge upp till 10 minuter extra tid, per timme och anställd, dygnet runt samt sänka sjukfrånvaro orsakad av skadlig stress med ca 50%. Vilken ansvarsfull kommun och verksamhetsledare kan tacka nej till något sådant?” 

”Våra personlarm finns installerade över hela landet, i miljöer där det finns risk för personalen att utsättas för hot och våld, exempelvis på olika typer av boenden, allt ifrån sociala till flyktingboenden, bibliotek, som numera är väldigt utsatta verksamheter, sjuk- och kriminalvården. Listan kan göras lång.” 

”Utöver ovan system så har vi även en produkt som vi kallar ”Hjälpknappen” och den används främst av butiker, stora som små och även simhallar. Butikerna använder den för att den hjälper dem att ge en ökad service till deras kunder samtidigt som butiken själv har möjlighet att vara mer effektiv vad gäller personal och även minska potentiellt skadlig stress hos personalen, dessutom bidrar den till en ökad omsättning för butikerna.” 

”Det fina med hjälpknappen är att den är trådlös, batteridriven och dessutom flyttbar. Den behöver inga krångliga installationer utan kommer helt färdig att använda. D v s du kan placera den var du vill och ändra dess placering varje minut om du så skulle önska, allt för att uppnå maximal nytta. Knappen skickar ljudlösa signaler till personalens fickmottagare som oftast är kopplade till ett visst arbetsområde, så att rätt person kan inta rätt position. Mycket fiffigt! Jag tror att vi är många som efter en arbetsdag, tycker att det är ganska jobbigt att behöva lyssna till: -”Kalle, till kassan” eller ”Lisa till frukt”, från affärens högtalare. Med hjälpknappen kan affärer eller andra sköta sina interna angelägenheter utan att du och jag behöver vara med i planeringen.” 

”I simhallarna används den för att påkalla personalens uppmärksamhet. Eftersom att det oftast finns fler arbetsområden, än det finns personal, så är det svårt att få en överblick av alla områden samtidigt. Det finns bastu- och duschområden, ibland gym, simhall, reception, ev café o s v. Hjälpknappen är ett viktigt och även livsavgörande verktyg här.” 

Hur många arbetar på ditt företag?

-”Vi har 7 stycken anställda och för tillfället har vi även en person som arbetstränar hos oss samt en praktikant från gymnasieskolan.”  

Varför gick du med i Företagarna?

-”Jag gick med för att jag ville stötta en organisation som arbetar för ett bättre företagsklimat, sedan så finns det ju även en del bra medlemsförmåner. Den juridiska rådgivningen är mycket bra, men jag önskar dock att de kunde ge mer rådgivning runt ex. hur företag ska agera när de förlorat en upphandling där upphandlingsenheten inte följt regelverket.” 

Vad tycker du om företagsklimatet i Huddinge?

-”Kommunen borde bli bättre på att tillvarata den kunskap som finns hos kommunens företagare. Jag skulle önska att Huddinge kommun liksom många andra kommuner gör; skickar ut en RFI ”Request for information” till potentiella leverantörer. På så sätt blir upphandlingsunderlaget mer relevant och kunden får de lösningar som bäst tillgodoser de behov som finns. 
I övrigt tycker jag att företagsklimatet är ganska så bra och många lokala företag är duktiga på att stötta varandra.” 

Vad gör du på din fritid?

-”Jag är väldigt intresserad av blommor och trädgård. Vi är mycket aktiva medlemmar i Huddinge-Tullinge Trädgårdssällskap. Mycket av fritiden ägnas därför i trädgården, men även med barnbarn och vänner.”

Till föreningens sida

Taggar
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.