“Oavsett var vi hamnar är jag övertygad om att det blir en spännande och lärorik resa”
Steget till att starta eget kom när Vaknines före detta arbetsgivare bad honom leta rätt på en visselblåsarfunktion åt dem.
– Jag undersökte vad som fanns på marknaden och var kort sagt inte särskilt imponerad. Det vi sökte fanns helt enkelt inte, det jag hittade kändes både komplicerat och dyrt, säger Daniel Vaknine som då startade ett eget företag med fokus på att förenkla och sänka priset på tjänsten.
Vilka utmaningar stötte du på i din övergång till egenföretagare?
– Den största utmaningen har förmodligen varit att våga byta bana. För mig låg lösningen i att prata med personer som var uppriktiga i sin kritik om idén. Jag hade lyckan att få hjälp av mentorer från näringslivet, säger Vaknine.
Genom att ta till sig det som omvärlden ifrågasatte kunde Daniel Vaknine bygga vidare på affärsidén utan att tumma på sina egna tankar och planer.
– Jag tror inte att vi skulle vara där vi är idag utan den hjälp som vi har fått, säger han.
Blås i visslan
Via Visslans webbaserade visselblåsarsystem kan anställda inom diverse företag rapportera in ärenden anonymt. De kan sedan följa sitt ärende och chatta med den som tar emot – och har i uppgift att utreda – ärendet. Kundkretsen består, utöver svenska bolag med mellan upp till 500 anställda även, av en rad stora multinationella koncerner så som Kungliga hovstaterna, Asos och Bra.
– Visslan hjälper bolag att följa den nya visselblåsarlagen som säger att alla organisationer med över 50 anställda behöver ha interna visselblåsarkanaler på plats till december 2023. Vi gör det enkelt att följa den nya lagen och hjälper organisationer med allt från policydokument till en anonym rapporteringskanal, säger Vaknine.
Den nya lagen kommer att gälla inom hela EU och därmed ser Vaknine en framtid där Visslan kommer fortsätta erbjuda en eftertraktad tjänst. Kanske har företaget expanderat till att verka i ett flertal europeiska länder med en breddad produktportfölj .
– Vår högsta prioritet är att se till att våra kunder har en långsiktigt hållbar lösning och att vi kan stötta dem i deras visselblåsningsarbete under en lång tid framöver. Oavsett var vi hamnar är jag övertygad om att det blir en väldigt spännande och lärorik resa, särskilt när jag tänker tillbaka på vilken resa vi har haft och hur mycket vi har lärt oss bara det senaste året, säger han.