För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Från kioskägare till hotellimperium

Publicerad 30 aug 2023
Må hända att imperium är att ta i, men Johan Holgersson, chef på Best Western Karlshamn, har verkligen byggt upp något att vara stolt över. Resan började med att han sålde Kvällsposten redan som tioåring. Nu driver han flera hotell och restauranger.

– Skolan var väl inte någon jätterolig historia för mig. Jag hade svårt att sitta still. Jag har läst en bok i hela mitt liv, det var i årskurs tre med hjälp av en specialpedagog, säger Johan Holgersson.

Många känner igen Johan från fotbollsplanen. Han studerade på fotbollsgymnasium och spelade i Mjällby till 22-års ålder. Han spelar än i dag och ser träningen som ett sätt att att koppla bort jobbet. Någon högskoleutbildning blev det inte. I stället köpte han en mindre butik som ung vuxen. Med tiden växte verksamheten till den största spelbutiken i Karlshamn och det blev ett kvitto på att alla långa arbetsdagar inte var förgäves.

– Efter fyra år och några misslyckade försäljningar fick vi ge upp. Det var en hård smäll, även mot privatekonomin, men jag lärde mig mycket, säger Holgersson.

Från småskaligt till storskaligt

Med tiden tog Johan Holgersson ett kliv över i hotellbranschen. Redan som 24-åring blev han hotellchef och fick då tackla utmaningen att gå från kollega till chef. Holgersson berättar ingående med värme och stolthet om sina anställda. Någon är ny, en annan har varit på hotellet i 25 år.

– Med verksamheter som är i gång 24 timmar om dygnet krävs det god kontakt mellan personalen. Vi har regelbundna möten, aktiviteter och utbildningar. Det går att växa internt, det har vi tydliga exempel på, säger Holgersson.

Familjen Holgersson driver i dag fyra bolag med omkring 100 anställda. Under år 2019 till 2022 omsatte Best Western i Karlshamn 31, 28 respektive 33 miljoner kronor. År 2040 vill man uppnå en omsättning på 90 miljoner kronor.

– Vi tappade väldigt lite under pandemin. Utan spaet hade vi inte klarat oss lika bra. Vi valde att behålla alla anställda och chansa på att det går, den chansningen gick hem. Personalen är det viktigaste vi har, säger Holgersson.

Även om många satsningar har gått vägen har det inte alltid gått som på räls. I början av resan möttes verksamheten av utmaningen om att övertyga lokalbefolkningen om att restaurangen var öppen. Genom minst sagt generösa öppettider kunde de locka såväl lokalbefolkningen som långväga gäster.

– Vi vill att lokalbefolkningen ska sprida ordet till sina vänner, hela världen är våra kunder, säger Holgersson.

En snirklig väg till framgång

Det må ha gått fort framåt för Blekingebon, men det har inte alltid varit enkelt. Holgersson vill skicka med några tips till andra företagare.

– Lita på dina anställda och låt dem ta eget ansvar. Ha regelbundna medarbetarsamtal och gör det lilla extra för din personal, säger Holgersson och fortsätter:

– Våga göra något annorlunda som sticker ut. Våga i största allmänhet.

Utöver det uppmuntrar han till god kommunikation, transparens och att inte ha jobbet som sitt fritidsintresse.

– Testa en gång, men inte fler. Det skulle jag ha lärt mig innan jag testade sju-åtta gånger med min livsmedelsbutik. Det blev inte bra, säger han och skrattar.

Fler nyheter från Företagarna