Upphandlingsskola med Magnus Johansson
Det kan kännas snårigt, främmande och övermäktigt att ge sig in i upphandlingarnas värld. Men med lite kunskap i ämnet kan en helt ny värld av möjligheter öppna sig. En trygg affärspartner och bra samarbeten kan vara till stor hjälp både för att ge sig in i upphandlingsvärlden men även för den mer rutinerade som vill vinna större anbud.
– När det blåser kan det vara skönt att hålla någon i handen, säger Magnus Johansson.
Det kommer i genomsnitt in omkring fem anbudsgivare per upphandling. Det gör att chanserna att vinna en upphandling är goda, förutsatt att man har skickat in ett fullständigt anbud som uppfyller de krav som ställs.
I korthet lämnar du anbud genom följande steg: Registrera konto, hitta upphandlingen och gå igenom upphandlingsdokumenten. Se över de krav som ställs och fundera på om du har kapacitet för tilltänkt upphandling. Om du inte kan hantera affären själv så kan ett samarbete vara ett sätt att inte behöva dra sig ur. Slutligen bör du kontrollera tidigare referenser, intyg och certifikat för att se till så att alla krav uppfylls.
– Offentlighet och sekretess träffar även den offentliga upphandlingen. Du kanske inte vill att dina konkurrenter ska veta vissa saker, informera om detta när ni skriver avtal och försök få igenom en viss sekretess, säger Johansson.
Var hittar jag affärerna?
– Annonser tillkännages i annonsdatabaser, säger Johansson.
När du har vunnit en upphandling är du bunden av ditt anbud, du är alltså bunden till det avtal som har ingåtts. Innan avtalet signeras kommer uppdragsgivaren kontrollera så att de krav som ställts är uppfyllda. Skulle större avvikelser uppkomma inför, eller under, avtalet kan det vara fog för upphävning.