Kommunikationsexperten: ”Fokusera på signalerna du sänder ut”

Jonas Jarl vill att vi lär oss skilja på erfarenhet och kompetens. Samt att landets arbetsplatser ska lämna den negativa norm de till stor del styrs av.
– Du måste fokusera på signalerna du sänder ut, de är genuina och visar på din attityd. Man kan inte utbilda någon i attityd, men man kan påpeka för varandra om någon har en negativ attityd.
För att nå framgångsrika konversationer krävs det att man kommunicerar med en viss nyfikenhet. Föreläsaren listar några faktorer som kan hjälpa oss med kommunikationen: vad säger jag om mig själv till mig själv, vad fyller jag mig själv med och hitta saker om dig själv som du är stolt – kommer du inte på något så låtsas så du sänder ut rätt signaler i din kommunikation. Bestäm dig för att vara nyfiken på ett professionellt sätt, det gör att du blir sedd på ett bättre sätt.
– Det mesta vi upplever som sant är subjektivt sant. Det jag upplever är sant för mig är sant för mig. Det finns få objektiva sanningar. När du kommunicerar och säljer måste du ta reda på vad som är sant för just den du pratar med, säger Jarl.
Ta reda på hur just den personen du talar med blir nöjd. Led samtalet med öppna frågor och nyfikenhet. Undvik att påstå saker, ta i stället reda på vad den andra personen tycker är sant.
Affirmativ kommunikation
Att kommunicera affirmativt är att tala om vad du vill och vad du förväntar dig. Det kräver mycket träning och erfarenhet att ändra på sättet man kommunicerar. Genom att lyssna och fundera över vad det är man säger kan man ändra sin kommunikation från negationer till affirmationer.
– Var försiktig med negationerna. Ställ inte frågor med ordet ”inte” i. Varför säga ”ska vi inte grilla”, i stället för ”ska vi grilla”, säger Jarl.
Använd begrepp som prisvärd, enkel att hantera och bekväm. Undvik att säga inte dyr, inte svår att sköta samt inte obekväm. Det är grunden enligt Jonas Jarl som tillägger:
– Det är okej att säga: jag är inte hungrig eller jag har inte tid. Men kommunicera inte med negationer så som ”inga problem”. Säg i stället ”det ordnar jag” eller ”det löser jag”. Tänk på vad och hur du säger saker.