Före detta vd på Microsoft: ”Det behövs fler kvinnliga nätverk”
Helene Barnekow har ett gediget cv. Förutom att ha jobbat med styrelseuppdrag i stora bolag både i Sverige och i USA så har hon varit vd för Microsoft Sverige mellan år 2018 och 2021 samt lett ett antal bolag så som Ericsson och Telia. Sedan ett år tillbaka är hon på Ascension. Barnekow är uppvuxen inom fotbollsvärlden och använder det i sitt arbetsliv. Arbetsgrupperna ska byggas upp som ett fotbollslag med bra dynamik.
– När vi rekryterar är det självklart att både män och kvinnor är med i processen, säger Barnekow.
Varför tror du att vi har så låg andel kvinnliga företagare i Sverige?
– Vi är mycket mer jämställda än många andra på en del saker. Men vi har färre kvinnor i toppositioner. Vi måste vara ödmjuka inför det. Vi är ett litet land med mycket nätverkande. Män träffas i fler nätverk än kvinnor. Kvinnor lägger generellt mer tid i hemmet och hinner inte nätverka på samma sätt, säger Barnekow och tillägger:
– Det finns en kultur här att man inte ska be om hjälp. I USA har många mammor hjälp med allt från barnpassning till hushållssysslor, det är inte samma sak här. Jag tror att vi måste ändra på det för att få fram kvinnorna som egenföretagare och ledare. Det handlar om att skapa nya normer och befästa dem. Det är jättesvårt.
Gör skillnad med sitt ledarskap
Helene Barnekow medger att hon kan vara dålig på att säga nej, framför allt på fritiden.
– Det enda som är rättvist här i världen är tiden, alla har 24 timmar på dygnet. Se till att ha tid till eget lärande, säger hon.
Vad innebär självledarskap för dig?
– Det handlar mycket om att hålla koll på sig själv. Min favoritfråga att ställa mig själv är ”varför”. Varför är jag här idag, varför gör jag det här? De flesta av oss spenderar vår tid utan att reflektera över hur vi spenderar den. Jag har blivit ganska besatt av att fundera över vad jag gör med min tid, säger Barnekow.
För att bli bättre i sitt självledarskap har hon en halvtimmes reflektionstid avsatt på fredagar.
”Det kallas inte Företagarna M – men det är Företagarna M”
Av Företagarna Båstads medlemmar är så lite som tio procent kvinnor, detta är mindre än hälften mot resten av regionen och organisationen. Ett sätt att skapa ytor för fler kvinnor att inta företagsvärlden är genom nätverk så som Företagarna W. Deltagarna vid eventet var överens om att behovet av kvinnliga nätverk är stort.
– Det behövs fler kvinnliga nätverk. Det finns massor med manliga nätverk, men de kallas inte för det, säger Barnekow.