Om kompetensen finns där ute – varför når den inte företagen?
Företagarnas VD och Region Syds chef åkte ut till Moses bil o lack i Tollarp för att möta en handfull företagare. Ett par timmars givande samtal avslutades med en rundvandring. Alla åkte därifrån med nya kontakter och insikter. Gemensamt för alla närvarande parter var en frustration kring hur bristerna i kompetensförsörjningen ska lösas. På anläggningen i Tollarp, där mötet ägde rum, är man nu i fart med sitt tolfte bygge. Mose Freyer hade kunnat ta emot en busslast med 20 personer att anställa på dagen, men det tar stopp vid landsgränsen.
– Jag skulle inte ha några anställda när jag började. Men sen har jag byggt upp firman för att mina anställda ska må bra, säger Freyer.
Finns rätt personal där ute?
– Vi har en grundtanke kring våra anställda som alla bemanningsföretag borde ha. Om man jobbar med människor så ska man bry sig om sin personal. Människan i centrum. Vi har som mål att träffa personalen vi hyr ut – varje vecka, säger Dan Samuelsson.
Han driver Wikan Personal, en bemanningsfirma som jobbar helt utan säljare, det har aldrig behövts. Den optimala kunden beskrivs som någon som bryr sig om personalen samt ställer tydliga krav på såväl bemanningsföretaget som på konsulterna.
– Vi har haft skapligt att hitta folk men attityden har blivit att man hellre ligger hemma än att sommarjobba, säger Peter Finch, från Mouldex plast och Estrids fastigheter.
Diskussionerna om kompetensförsörjning väckte liv runt bordet. Det hettade stundtals till, alla var överens om att det finns duktig personal där ute, men att det är svårt att anställa dem.
– Det ligger på oss föräldrar att fostra våra barn så de vill bidra i arbetslivet, säger Företagarna Region Syds chef Magnus N:son Engelbäck.
– Ett problem är den yngre generationens arbetsvilja. Ribban för att vara frånvarande är lägre bland de unga, trots att de äldre borde vara sjuka oftare, säger Samuelsson.
Regelkrångel
Daniel Björk driver lackfirman DA lack & kaross som i dag har 25 anställda från fyra olika nationaliteter. Han är enig med övriga runt bordet om att det finns förbättringspotential inom näringslivet.
– Försäkringsbolagen säger hela tiden att vi har för långa ledtider. Det är framför allt bristen på personal som är problemet, säger Björk.
Långa handläggningstider, svårbegripliga regler och myndigheter som upplevs arbeta mot företagare var några av de saker som togs upp.
– Mycket av det här ligger på hela Sverige, inte bara lokalt i Skåne. Nu måste politiken börja agera och leverera också, säger Företagarnas vd Benjamin Dousa.
Det finns hjälp att få, men hur bra fungerar det egentligen? Inte tillräckligt om man frågar de företagare vi möter.
– Arbetsförmedlingen bedriver i stora delar en ineffektiv verksamhet. Det finns bra exempel på deras lokala kontor där drivna medarbetare gör ett gott arbete med att få människor ut i jobb, men dessa personer är för få. Min uppfattning är att de kämpar i uppförsbacke, deras engagemang motarbetas till viss del av myndighetens olika regler och arbetssätt. Arbetsförmedlingen behöver få ett större kundfokus om de ska ha en framtida befogenhet, säger Samuelsson.
Utländsk arbetskraft – ett svårnavigerat område
Ekorrhjulet slutar inte snurra. Företagare anser att utländsk arbetskraft behövs, samtidigt skärper regeringen kraven och gör det allt svårare att anställa utanför Europas gränser.
– Jag som har utländsk arbetskraft ser att de har 40 procent lägre sjukfrånvaro, de är här för att jobba och tjäna pengar, säger Freyer.
– Det stämmer, de gör allt för att inte bli sjuka. Dricker vitlök och allt vad huskurer heter. Jag har två anställda som har varit här sedan 2014, de får inte uppehållstillstånd och måste åka tillbaka nu, svarar Björk.
Hur ser det ut från er sida som bemanningsföretag?
– Vi jobbar både med Mose och Daniel, problemet är att svenskarna inte vill ha de här jobben och vi jobbar inte med utländsk personal, säger Samuelsson.
– Och det förstår jag att ni inte gör, det är alldeles för komplicerat att göra det i Sverige, konstaterar Freyer.
Företagarnas största hinder
Vad är den största utmaningen framåt?
– Det kommer bli platsbrist i vår plastindustri, ytorna räcker inte till. I fastighetsbranschen är det främst bankerna som är problemet. Vi i ”bonnahålorna” kan inte mäta oss med de rika, bankerna är försiktiga. Det känner jag blir en begränsning för min utveckling, säger Finch.
Vad är lösningen på era problem?
– Att myndigheterna tar mindre plats, medborgarna måste få större plats. Det offentliga tar plats från individen, säger Finch.
– Förläng karensdagen. Arbetsgivaren står för kostnaderna när en människa är sjuk. Samhället behöver ställa högre krav, vi kan inte ha ett system där det kvittar om man jobbar eller inte, säger Samuelsson.
– Att backa bandet 15 år och komma in i ett lärlingssystem igen hade hjälpt. Det gör det enklare att få ut yngre arbetskraft på arbetsmarknaden, säger Björk.
– All byråkrati, vad är det vi håller på med i Sverige egentligen? Allt blir bara svårare och svårare när alla ska bestämma över oss hela tiden. Jag köper att vi ska göra rätt men gör det lätt för oss, säger Freyer.