För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Företagare i Karlshamn gör allt från ax till limpa

Publicerad 20 maj 2024
Det började som en klassisk turn-around. Nu har de vänt en verksamhet med problem till ett bolag som har vuxit i omsättning och tagit marknadsandelar. De har lyckats hålla volymerna uppe trots en starkt vikande byggmarknad.
Foto: Gillakarlshamnsgalan

Det var en önskan om att själv få bestämma inriktning och aktiviteter på sin verksamhet som låg bakom beslutet om att starta eget.

– Under yrkeskarriären i många svenska storföretag, där jag i samtliga fall jobbat med förändringar och förändringsledning, har det alltid funnits en undran om ”hur bra skulle det här kunna bli om jag skulle få driva det alldeles själv efter eget huvud”, säger Patrik Jarlhage från Contura Steel.

Contura Steel utvecklar, tillverkar och säljer rostfria produkter till kök, tvättstugor och utemiljöer. Det handlar främst om diskbänkar, tvättbänkar, vaskar och utekök. Allt görs på huvudkontoret och i fabriken i Mörrum.

– Till skillnad från våra konkurrenter gör vi både massproducerade standarddiskbänkar och måttanpassade speciallösningar. Kunden får allt på samma plats. Vi har lyckats koppla ihop kedjan från det att kunden ritar upp en unik diskbänk i vårt egenutvecklade ritprogram till att föra in ritningen i vår produktion – digitalisering när det fungerar som bäst, säger Jarlhage.

Vad gör ni för att sticka ut från mängden?

– I motsats till rådande trender har vi redan från början varit måna om att göra så mycket som möjligt i egen regi. När vi behöver köpa in material, komponenter och tjänster görs det så lokalt som möjligt. Mindre än fem procent av våra inköp kommer utanför Norden och 60 procent kommer från leverantörer inom två timmars radie. Till skillnad från våra konkurrenter hade vi därför inga problem under coronaepidemin eller när Suezkanalen blockerades, säger Jarlhage.

Strategin, som har gått emot rådande trender och traditioner i industrin och byggbranschen, har visat sig vara lyckosam och gett bra resultat.

Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?

– Att vi lyckats locka och anställa erkänt svårrekryterade kompetenser och att vår personal stannar kvar länge hos oss, säger Jarlhage.

På Contura Steel har man dessutom ett sommarjobbsprogram där gymnasieungdomar ges möjlighet att prova industrijobb och förhoppningsvis får en positiv bild av vilka möjligheter som finns.  

– Det är vårt bidrag till att försöka locka ungdomar till den svenska industrin, säger Jarlhage.

Framtidsvisionerna är tydliga, de vill bli en betydande aktör i Norden inom sin nisch. De förväntar sig en kraftig expansion till grannländerna genom sin gemensamma säljstyrka med grannverksamheten Contura Shower.

Vilka är dina bästa företagartips?

– Uthållighet. Om du tror på något ge dig inte men lyssna också in de kritiska rösterna och värdera dem objektivt och var beredd att ändra dig om du har fel, säger han och tillägger:

– Försök att inte göra som konkurrenterna, utnyttja dina tillgångar. Skynda långsamt så att alla hinner med i förändringarna – annars tappar du personalen. Håll koll på kassaflödet, speciellt om du har en större verksamhet.

Fler nyheter från Företagarna