För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Företagare i Lund får småbarn att somna

Publicerad 20 maj 2024
Niklas Najafi Kristensen siktar mot stjärnorna med sitt bolag Najell. Hela vägen fram når han kanske via sitt eget tips till andra företagare: ”Att börja mer och planera mindre.”

På Najell designar, marknadsför och säljer man produkter till blivande och nyblivna föräldrar till barn under 3 år. Bästsäljarna är så kallade babynest (eller myspölar som de ibland kallas för på svenska), bärselar och gravidkuddar. De designar alla produkter från idé till produktion.

Vad gör ni i ert företag för att sticka ut?

– Vi har alltid ambitionen att tillföra något nytt till marknaden och tänker att det här kan vi göra bättre. Tror vi inte att vi kan göra det så kommer vi inte satsa på den specifika produkten, säger Niklas Najafi Kristensen.

Det hela började med att Niklas bror bad om hjälp med att natta sin unga dotter. Något som Niklas aldrig tidigare hade gjort då han själv inte var förälder.

– Jag fick fråga hur man skulle göra och vips så bar jag omkring på lilla Isabelle och gav henne flaskan samtidigt. Efter en stund somnade hon och jag skulle lägga ner henne. Men vid första kontakt med sängen så vaknade hon, säger Najafi Kristensen.

Samma mönster upprepades ett antal gånger varpå idén om en present till de nyblivna föräldrarna dök upp. I butikerna fanns inga produkter som levde upp till önskemålet och med det föddes företagsidén som ledde till starten av produktutveckling hösten 2012. Sommaren 2014 lanserade de SleepCarrier vars syfte är att kunna få ett barn att somna och flytta på barnet till en ny plats utan att det vaknar.

– Bortanför produkterna så arbetar vi med direkt kommunikation mot slutkund och uppmuntrar föräldrar att välja sin egen väg i föräldraskapet. Man kan och ska våga vara förälder på sina egna villkor och sätt. När man blir förälder så ökar omvärldens tryck på att man ska göra som alla andra, säger Najafi Kristensen.

Vad i ditt företagande gör dig stolt?

– Mest stolt är jag när våra produkter och kommunikation påverkar människor utanför organisationen. När människor väljer att använda våra produkter till deras nyfödda barn. Att kunna påverka människor i sina produktval och förhoppningsvis också i sin syn på sig själva i föräldraskapet – det är något att vara stolt över, säger Najafi Kristensen.

Framtidsvisionerna är tydliga, med ett flertal mål i sikte. Under året vill man nå 160 miljoner kronor i omsättning och 20 procent lönsamhet. På längre sikt vill de uppnå en omsättning på 500 miljoner kronor innan 2028.

– Vår ambition är att fortsätta utveckla produkter som gör skillnad. Samt att vi kan lära oss att alltid göra allting lite bättre. Framåt och uppåt är vårt mantra, avslutar Najafi Kristensen.

Fler nyheter från Företagarna