Männen i fokus hos Årets Företagare i Helsingborg
Egenföretagandet uppstod av en slump för Jenny Rydhström.
– När jag väl hade varit i gång ett tag insåg jag hur fantastiskt roligt, hårt, flexibelt och skoningslöst det är, och hur jag aldrig mer kommer att kunna leva utan denna dagliga adrenalinkick, säger hon.
Vad gör ni på Gents för att sticka ut ur mängden?
– Framför allt vår målgrupp (män) men även det att vi verkar genom expertis och kunnande, aldrig genom priskonkurrens. De produkter som saknas tar vi fram själva. På så sätt driver vi fram en utveckling av den manliga skönhetsmarknaden, vi förhåller oss aldrig passiva, säger Rydhström.
Ytterligare internationell expansion står alltid på agendan för bolaget som i dag finns i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. De har en engelskspråkig sida för resten av världen. Det finns en längtan efter ett ännu mer fördjupat och breddat produktsortiment inom bolagets egna varumärken för att fortsätta ligga i framkant.
– Det gör mig särskilt stolt att det finns en sådan stark kärna av genuinitet i allt vi gör, säger Rydhström.
Vilket är ditt bästa företagartips?
– Det finns väldigt många, men ett av mina favoriter är att fokusera på intäkterna innan du fokuserar på kostnaderna. Annars blir det som att sätta vagnen före hästen, säger Rydhström.