För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Morföräldrarna banade väg för Årets Unga Företagare i Karlskrona

Publicerad 30 maj 2024
Charlotta Berglund har alltid drömt om att få starta eget och berättar att hon alltid har lockats och avundats alla som med stolthet har kunnat säga att ”det här är mitt”. Att få äga sin tid, vara kreativ och på så sätt forma och skapa sin egen värld är något hon ser som en möjlighet genom egenföretagandet.

Det var Charlottas morföräldrar som inspirerade och banade vägen till egenföretagandet. Hon beskriver sin morfar som en driven, hårt arbetande och framgångsrik företagare som alltid uppmuntrade henne att starta sitt eget företag oavsett vad hon ville göra.

– Mormor visade och lärde mig förutsättningarna för att ta sig fram i världen. Med ett hjärta av guld men ändå skinn på näsan. Tillsammans har de visat vägen för mig och mitt företag, säger Berglund.

Highfield Design är en kreativ studio specialiserad på visuell identitet, konstnärlig riktning, digital design, tryckdesign och illustration. De skapar en personlig design för företag, event och hem.

– Färg, form och personlighet är det jag kan allra bäst. Det genomsyrar alla mina projektavsett, oavsett om det gäller att skapa en logotyp, val av kuddar till soffan eller lyfta en blyg hockeyspelare, säger Berglund.

På papper är Charlotta ensam i företaget men hon säger att det känns som ett ”vi” tack vare sina samarbetspartners. Hon är övertygad om att det inte finns ett uppdrag de inte kan lösa tillsammans.

– Vi strävar alltid efter att göra mer än förväntat. För mig handlar det inte bara om att skapa vackra projekt, det handlar om att fånga varje kunds personlighet och drömmar och göra dem verkliga. Det är inte ett stort företag men jag brinner för att arbeta nära mina kunder och på så sätt förstå och vara delaktiga i deras verksamhet, säger hon.

Möjligheten att få skapa något unikt för varje kund, att få vara en del av kundens historia och hjälpa dem att uttrycka sig är drivkraften för den unga företagaren. Målet är att fortsätta vara kundnära och stötta fler kunder att växa i sina verksamheter. En satsning på att öka kundkretsen på västkusten kommer göras. Därför förbereder hon sig nu för att anställa fler kollegor med samma passion och driv.

Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?

– All positiv feedback. Det är så himla fint att få höra att ens arbete uppskattas och att kunderna älskar det man skapar åt dem, säger Berglund och fortsätter:

– Det som gör mig extra stolt är att när jag flyttade tillbaka till Karlskrona så valde jag att skapa golftävlingen ”CGK mot Cancer”. Alla intäkter gick till Barncancerfonden och det blev en otrolig succé.

Tre år senare har de dragit in strax under en halv miljon kronor till Barncancerfonden. Charlotta har även fått åka upp till Stockholm för att hjälpa Barncancerfonden med att utveckla sina golftävlingar.

Vilka är dina bästa företagartips?

– Våga i stället för att ångra. Du missar 100 procent av de chanserna du inte tar. Arbeta med sådant du älskar, då gör det inget att jobbet följer med till sängen. Möt alla med kärlek och tacksamhet, det är det bästa sättet att skapa ett fint nätverk runt om dig, säger Berglund.

Fler nyheter från Företagarna