För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Advokaten om Postnords nedläggning: ”Mycket nonchalant”

Publicerad 13 feb 2025
Höganäsbon som driver firman Advokat Eric Ericsson är en av 33 personer som har en postbox på Företagscenter i Höganäs – som snart ska stängas ned. ”Jag får all min post där, och även post till en del klientföretag. Det kommer i stort sett dagligen”, säger Eric Ericsson.
Eric Ericsson är en av flertalet som hoppas på att få behålla postservicen lokalt i kommunen.

Hur mycket längre restid får du?

– Det blir en extra runda på 53 kilometer som tar 45 minuter med bil, tur och retur. Buss tar 51 minuter enkel resa så det vore helt orealistiskt, säger Ericsson.

Om postboxarna flyttas till Helsingborg kommer Eric att säga upp sitt avtal. Det är han inte ensam om att vidhålla, ett antal personer som Företagarna har talat med säger samma sak.

– Det är inte realistiskt att åka dit för att hämta posten. I så fall får jag ta emot posten till kontorets gatuadress, men det är sämre eftersom det då dröjer till eftermiddagen och dessutom endast är utbärning varannan vardag. Jag föredrar dessutom en boxadress eftersom kontoret inte är bemannat alla dagar, säger Ericsson.

Företagarna Region Syd och Företagarna Höganäs har petat i Postnords beslut från flera håll. Delvis genom samtal med kommunen, flertalet drabbade företagare och pressen. Dessutom har flertalet försök att få svar av, och påverka, Postnord gjorts. En skrivelse är formulerad med en förhoppning om att kunna hitta en lösning som fungerar för alla.

Vad tycker du om hanteringen av beslutet?

– Jag tycker det är mycket dåligt hanterat. Första informationen kom med ett anslag på väggen, som knappast uppfyller avtalsvillkorens krav på ”information”. Bland annat handlade det då endast om Företagscentrets ”flytt” (det vill säga nedläggning) och postboxarna nämndes inte alls, säger han och fortsätter:

– Sedan Företagarna uppmärksammat frågan har vi fått ett infoblad i postboxen, men det framgår fortfarande inte var postboxarna tar vägen. Det finns inte heller någon information om vem man kan prata med på Postnord som kan ge besked. Det är ett mycket nonchalant sätt att bemöta sina kunder.

Eric är inte ensam om att reagera på bristen på information. Även andra företagskunder har reagerat på den korta framförhållningen samt Postnords initiala motstånd till att delge sina kunder på annat sätt en den anslagna lappen på plats.

– Personligen anser jag att det är ett avtalsbrott att inte i god tid ta kontakt med alla som har tjänster där. För egen del kommer vi att avsluta vårt samarbete med Postnord om detta genomförs, säger Christer Svanberg som administrerar Konstrundan i nordvästra Skåne.

Efter helgen hade Postnord hunnit pudla – men bara till viss del. Då låg det brev även i postboxarna med liknande information som på den tidigare lappen.

– I infobladet står det att det kan komma att bli en lösning där postboxarna blir kvar på orten även om Företagscenter stänger, men det är ännu oklart. Det vore förstås bra, men återstår att se. Sådana konsekvenser borde ha klarats ut innan något beslut om stängning fattades, det ska inte krävas att vi som är kunder lägger tid och energi på att uppmärksamma Postnord på detta, säger Ericsson.

Det återstår att se om beslutet kvarstår eller om en lösning kan komma att hittas lokalt i Höganäs.

Fler nyheter från Företagarna