För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Samverkansprojektet Sommarskaparna: "Ska få sommarlovslediga att testa på entreprenörskapet"

Publicerad 23 jun 2021
Nu ska sommarlovslediga barn och ungdomar i Leksand få möjligheten att under en veckas tid testa på att utmana sin fantasi, vara innovativ och pröva på hur det är att vara entreprenör.
Företagarnas Marcus Larsson engagerar sig idéelt och har tillsammans med Minna och Brita tagit fram samverkansprojektet för barn och ungdomar Sommarskaparna.

Samverkansprojektet Sommarskaparna började som en idé när Minna Smångs, Brita Klingberg och Marcus Larsson bollade erfarenheter och möjligheter tillsammans.  I dag har det blivit en realitet och snart drar projektet i gång i Leksands kommun, skriver Siljan News. 

- Jag och Marcus hade kontakt om ett annat projekt då jag nämnde en innovationstävling jag deltog i när jag var yngre. Jag minns att jag tyckte den var väldigt rolig och någonstans var det nog där som mitt eget entreprenörskap föddes, berättar Minna och fortsätter:

- Det tog inte lång tid innan jag och Marcus hade diskuterat fram en plan för vår egen tävling vilket nu istället landat i en hel vecka med aktiviteter och utmaningar.

Vill skapa entreprenörsgnista hos unga

Marcus Larsson jobbar som projektledare för lokal opinionsbildning på Företagarna och har tidigare stor erfarenhet av entreprenörskap. Sommarskaparna är dock något han engagerar sig i idéelt:

- Jag sa ja till att utveckla projektet innan jag ens hunnit tänka. Först skulle det bara vara över en dag men så tyckte vi att en vecka skulle ge bättre förutsättningar för alla inblandade, förklarar Marcus. 

Sommarskaparna grundar sig i tanken om att tända en entreprenörsgnista i tidig ålder, innan man formats av yttrefaktorer. 

- Statistiken visar att barn som växer upp i en företagsfamilj har större förutsättningar att själva bli det, med det Sommarskaparna vill vi visa att alla kan bli det, säger Marcus Larsson.

Många engagerade företagare

Varje dag, måndag till fredag, under vecka 30 presenteras ett nytt uppdrag för de barn som deltar i projektet. Uppdraget kommer från lokala företag som valt att vara med i projektet och presenteras på Sommarskaparnas Facebooksida och TikTok-konto. Sommarskaparna är alltså en digital vecka där barnen kan befinna sig var som helst men ändå kunna delta, skriver Siljan News.

Att hitta engagerade lokala entreprenörer som ville delta i Sommarskaparna var aldrig något problem, asvlöjar Marcus:

- Samtidigt som vi vill stimulera och utmana barnen ser vi Sommarskaparna som ett ömsesidigt utbyte vilket vi också förklarat för företagen som är med. Själva grundpelaren för dem att vara med är att barnens idéer och kreativitet kan göra nytta och bli till verklighet. 

Läs mer om Sommarskaparna här! 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna