Skedvi Bröd - en unik historia om entreprenörsanda och gemenskap
Företagarnas vd Günther Mårder och regionchef Eva Cooper gjorde nyligen ett nedslag i Dalarna tidigare under våren. För Günther var besöket till Säter lite extra efterlängtat. Inte nog för att Företagarnas lokalförening ofta lyfts upp som ett föredömligt exempel på riksorganisationens styrelsemöten, men så finns här även ett anrikt knäckebrödsbageri, Skedvi Bröd. Skedvi Bröd är resultatet av två drivna entreprenörer som lyckats förvärva och förvandla ett svenskt kulturarv till en av Sveriges främsta matdestination med närmare 100 000 besökare varje år.
- Det är mäkta imponerande. Att Skedvi Bröd drar till sig 100 000 besökare varje år säger en hel del. Skedvi Bröd bär på en unik historia som visar på sann entreprenörsanda och gemenskap. Här har lokala företagare och ett helt samhälle gått samman för att skapa något som inte bara gynnar orten, utan den svenska historien, säger Günther Mårder.
Företagarnas vd Günther Mårder golvad av entreprenörsandan i Säter
Anders Åkerberg, vice ordförande i Företagarna Säter, började sin entreprenörsresa tillsammans med vännen Malin Floridan 2007 då de började sälja hushållsnära tjänster. Bland annat tog de fram Säters första matkasse med prägel på lokal mat men de möttes då av en utmaning - hur de skulle ta tillvara på alla styckdelar. Det löste de genom att starta en saluhall inne i Leksands Knäckebröds lokaler där de då tog på sig att sköta butiksförsäljningen av vikabrödet. Men 2012 kom beskedet om att Leksands Knäckebröd skulle stänga ned produktionen av det historiska vikabrödet i Säter.
Vikabrödets historia sträcker sig över 100 år tillbaka i tiden. Det är ett knäckebröd som skapas för hand med traditionell bakningsteknik och som sedan gräddas i stenugnar. Genom åren har ekonomin gått upp och ned, berättar Anders. Men när Leksands Knäckebröd beslutade sig för att avyttra produktionen helt i Säter så triggades Anders och Malins entreprenörsanda igång.
- Det blev ramaskri, många blev förkrossade över beskedet och det sporrade något i oss, säger han och fortsätter:
- Så vi köpte lokalen men hade inte direkt ekonomin att lösa ugnarna som redan hade rivits ned. Men när vi fick hejarop från bland andra ABBA-stjärnan Benny Andersson så visste vi att vi behövde göra allt i vår väg för att lyckas rädda bageriet, berättar Anders.
Räddade det hundraåriga bageriet genom crowdfunding
Matentusiasterna satte då till sitt hopp mot en crowdfunding-insamling och det gav snabbt resultat. 733 privatpersoner och företag skänkte pengar och lokala entreprenörer bistod med gratis byggmaterial. Tack vare det otroliga samarbetet kunde bageriet öppna igen 2014. I dag finns här ett bageri, mejeri, en gårdsbutik, chark, restaurang med uteservering, ett växthus med sommarcafé som säljer inredning och blomster. Och i sommar öppnas även en pub upp i en lada på gården.
- För mig är det här en unik feelgood-historia om entreprenörskap, traditioner, goodwill, samarbete och bonnigt jävlarammama, säger Anders.
Bolagen omsätter tillsammans närmare 30 miljoner kronor om året. Sammantaget är det 20 anställda i personalen, som under sommaren utökas med ytterligare 30 personer.
- Det känns väldigt bra att vi skapar jobbtillfällen på orten och öppnar upp för att fler drivna personer ska ha möjlighet att starta företag, berättar Åkerberg.
Framtidisvisonen: Hotell, konferens och destilleri
Men Anders nöjer sig inte där, för han drömmer redan om nästa steg som bland annat innefattar visioner om hotell, konferens och ett destilleri. Anders avslöjar att de kan koka sprit av bageriets rester, på så vis förvärvar de hela produkten och minskar svinnet. Faktum är att Skedvi Bröd redan har producerat sin egen Aquavit som sålts på Systembolagets hyllor.
- Vi jobbar just nu på för fullt med förstudien, hur vi skulle kunna gå tillväga för att skapa ett destilleri och tittar på vem som eventuellt skulle kunna tänka sig att driva hotellet, avslöjar Anders Åkerberg.
Drivs av att förverkliga drömmar och idéer
Eva Cooper var, precis som Günther, mäkta imponerad över Anders och Malins fantastiska entreprenörsanda och frågade vad som ligger till grund för deras drivkraft?
- Svaret på frågan är enkel, vi brinner för det lokala! Vi skapar jobb lokalt genom att vara kvar här och samtidigt stärker vi bygdens varumärke. Men drivkraften vilar också i att förverkliga de idéer och drömmar som vi själva också har.
2024 har Skedvi Bröd tio-årsjubileum.
- Det är verkligen otroligt vad man tillsammans har åstadkommit här på så kort tid och hur fort verksamheten växer och utvecklas. Vi ser fram emot att få följa er tillväxtresa, säger Günther Mårder avslutningsvis.