För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Affärskompetens projekt Reform – Stöd för Småföretagare

Publicerad 7 mar 2025
Att driva ett litet företag kräver många hattar – rekrytering, ekonomi, personalledning och strategisk utveckling. För att stödja småföretagare i denna utmaning driver Affärskompetens, i samarbete med Företagarna Mellansverige och Gävle kommun, projektet Reform. Projektet finansieras av Europeiska socialfonden (ESF) och startade våren 2023.

Från yrkesidentitet till företagarledare  

Projektet syftar till att hjälpa småföretagare att förflytta sig från en ren yrkesidentitet till att bli en strategisk företagsledare. Genom ökad kunskap och insikt inom kompetensbehov, rekrytering och arbetsgivarperspektiv får företagare verktyg att utveckla sina verksamheter mer effektivt.  

"Som småföretagare är det väldigt lätt att fastna i vardagens alla måsten. Man har en vision för sitt företag, men tiden och möjligheten att lyfta blicken och verkligen ta företagsledarrollen kan saknas. Det är precis där Projekt Reform kommer in," säger Ulrika på Affärskompetens.  

 Konkreta verktyg för utveckling  

Genom Reform får småföretagare tillgång till stöd för att:  

  • Utveckla sitt ledarskap och ge feedback som driver förändring. 
  • Effektivisera styrningen av företaget. 
  • Kartlägga och utveckla sin personal för att möta framtida kompetensbehov. 
  • Hantera uppsägningar och hög frånvaro med trygghet och kunskap. 
  • Skapa en arbetsmiljö där medarbetare vill och kan ta ansvar. 

Deltagare i projektet har redan börjat se resultat. En av dem uttryckte det så här:  

"Har varit väldigt nyttigt att vända och vrida på vår verksamhet och fått mod att se utanför ramarna."  

Vem kan delta?  

Småföretag med 2-49 anställda i Gävleborgs, Dalarnas och Värmlands län kan ansöka om att delta. Projektet sträcker sig från mars 2023 till februari 2026, med aktiviteter till och med december 2025 och har som mål att involvera 150 företag och 525 deltagare. Ansökan sker löpande och insatserna startade hösten 2023.  

Att leda ett småföretag – en utmaning och en möjlighet  

Till skillnad från stora företag, som har HR-avdelningar, ekonomichefer och ledningsgrupper, behöver småföretagaren hantera alla dessa roller själv. Ett vanligt misstag vid rekrytering är att anställa utifrån brådska snarare än behov. "När arbetsbelastningen är hög är det lätt att fokusera på att snabbt få in någon istället för att verkligen tänka igenom vilken kompetens och personlighet som bäst kompletterar teamet och företagets långsiktiga mål," säger Ulrika.  

Så hur bygger man ett effektivt team? "Kommunicera målen för verksamheten och få alla att bidra i arbetet med att nå dem. Använd allas styrkor och kompetenser. Ett effektivt team byggs inte genom att du som företagare gör allt själv, utan genom att du ger dina medarbetare förtroende och utrymme att ta ansvar."  

Vill du ta ditt företag till nästa nivå? Anmäl dig till Projekt Reform redan idag!  

 

Fler nyheter från Företagarna