Företagarna i Bollnäs om kommundilemmat: "Motarbetar privata hemtjänstföretag"
Företagarna i Bollnäs har sedan flera år tillbaka varit kritiska mot Bollnäs kommun ovilja att förenkla det för privata företagare att bedriva hemtjänstföretag. Detta trots att socialnämnden i kommunen redan 2010 bestämde om ett LOV-system. Ett system som innebär att den som beviljats hemtjänst av socialnämnden har rätten att välja att ett företag ska utföra hemtjänstinsatserna.
- Vi menar att kommunen motarbetar privata hemtjänstföretag. De är helt enkelt inte intresserade av att låta privata företag erbjuda hemtjänst, säger Madeleine Böhnke, ordförande i Företagarna Bollnäs.
Låg ersättning och dåliga villkor
I dag finns det bara ett privat företag som bedriver hemtjänst i Bollnäs trots att behovet är stort, både för hemtjänstpersonal som jobbar under svåra förhållanden samt för deras brukare. Genom åren har flera tappra försök gjorts av drivna entreprenörer men som snabbt tvingats lägga ner sina verksamheter:
- Problemet är dels att kommunen inte informerar om att det finns alternativ för den som är i behov av vård. För ett par år sedan höjde man inte ersättningen under en femårsperiod, berättar Böhnke och fortsätter:
- Så dels är ersättningen för låg och utifrån det vi har tagit del av från företag inom hemtjänsten tidigare så har man endast fått betalt för tiden hos brukaren. Det finns exempel på situationer då en anställd åkt fem mil enkel väg, det vill säga tio mil tur och retur, för att enbart få betalt väl på plats.
Hög sjukfrånvaro inom hemtjänsten i kommunen
Förra veckan intervjuade P4 Gävleborg den ensamstående mamman Maria Jacobsson som nu fått en orosanmälan. Anledningen? Hon jobbar inom den kommunala hemtjänsten och de delade turerna tvingar henne emellanåt att lämna bort sitt barn på förskolan - två dygn i sträck. Färska siffror från undersökningar visar dessutom på höga sjukskrivningstal inom hemtjänsten i Bollnäs kommun.
- Tänk om det istället fanns fler arbetsgivare att välja bland. Ofta är de som startar hemtjänstföretag kvinnor som tidigare arbetat inom kommunal äldreomsorg och de har en vision om att leverera bra omsorg i liten skala. Enligt oss är det vad Bollnäs behöver, skriver Företagarna Bollnäs på sin Facebooksida.
Finns goda exempel på välfungerande hemtjänstföretag
I grannkommunen Gävle bor företagaren Maria Jonsson-Fernlund som sedan sex år tillbaka driver Adekvat Hemtjänst. Hon har 20 anställda och arbetar aktivt för att inte ha delade turer i företaget:
– Vi lägger kraft, tid och energi på schemaläggningen. För oss är arbetsmiljön och att våra brukare ska träffa så få olika personal som det är möjligt det viktigaste, berättar hon för Företagarna Bollnäs och fortsätter:
– Alltså max två olika personer. På kommunen kan det vara upp till så mycket som 38 olika personer i månaden. Vi väljer att jobba i små områden och med små team för att nå målet med att så långt det är möjligt ha samma personal, dessutom är vår personal också delaktig i schemaläggning och planering.
Maria Jonsson-Fernlund driver Adekvat hemtjänst. Foto: Privat.
Oroväckande krav från grannkommunen
Sedan en tid tillbaka har dock hemtjänsten i Gävle nu drabbats av oroväckande krav från kommunen. Ett nytt sådant är att en verksamhetsansvarig, det vill säga ägaren eller vd:n som bedriver ett hemtjänstföretag måste ha en undersköterskeutbildning. Konsekvensen av detta kan göra att Maria till våren tvingas sälja eller lägga ned sitt bolag, trots att Socialstyrelsens undersökningar påvisat goda betyg med nöjda brukare.
- Det är ju inte jag som är ute hos våra brukare. De som träffar våra brukare har rätt utbildning för att arbeta inom hemtjänsten, förklarar Maria.
Avslutningsvis vill Madeleine Böhnke lämna en uppmaning till Bollnäs kommun:
- Vi uppmanar kommunen att bjuda in och underlätta för den som vill starta hemtjänstföretag. Med valfrihet på riktigt kan anställda välja arbetsgivare och brukare kan välja hemtjänst utifrån sina behov och önskemål.