Morgan Gripsons känga till Arbetsförmedlingen: "Katastrof"
I en intervju med Dagens Industri riktar Företagarna Halmstads ordförande Morgan Gripson skarp kritik mot reformen av myndigheten Arbetsförmedlingen.
- Det har varit katastrof. Jag vill ha en kontaktperson jag kan ringa och prata med och jag vill kunna få återkoppling. Det är rimliga krav, säger Morgan.
Kritiseras hårt
Närmare 420 000 svenskar har i dag inget arbete att gå till. Och mitt i krisen har Arbetsförmedlingen genomgått en stor organisationsförändring. En omdaning som kritiserats hårt.
Entreprenören och den idéelt företagsengagerade Morgan Gripson äger och driver ett kontorshotell i Halmstad. För fyra år sedan drog han igång ett lokalt integrationsprojekt i form av ett städbolag för hemstädning. Målet - att nyanlända ska få hjälp att komma ut på arbetsmarknaden.
- Vårt företag bygger på att vi ger väldigt mycket extraresurser till folk som inte kan språket, känner till kulturen eller inte har jobbat tidigare. Vi måste jobba tillsammans med Arbetsförmedlingen för att hitta rätt personal, säger han.
Bakvänt och onödigt komplicerat
Morgan Gripsons erfarenhet av Arbetsförmedlingen är allt annat än positiv:
- Den struktur som är nu fungerar inte. När en tjänsteman är ledig i två veckor händer inget under den tiden. Det fungerar inte när det gäller matchningen av nyanlända eftersom stöden kräver att myndigheten är inblandad, säger han till tidningen.