Jämtland-Härjedalens första eldrivna lastbil rullar nu tyst på vägarna
Marianne Kurtson är inte Årets Företagare Jämtland-Härjedalen för intet. Hon vann priset bland annat för sitt mod och för sin ständiga jakt på innovation och utveckling. Att hon nu med sitt företag Sandberg & Jonsson blir först ut i Jämtland-Härjedalen att satsa på en eldriven lastbil är inte överraskande.
Bo-el, som den gröna lastbilen döpts till, är tre gånger så dyr som en vanlig lastbil i inköpspris och räckvidden är betydligt kortare. Men Marianne och hennes bror Jan Jonsson, som också är delägare i företaget, är inte oroliga.
– Det ska inte bli dyrare i alla fall, det är målsättningen. Eldrivna lastbilar är dyrare att köpa men driftkostnaden per mil är lägre. Så när bilen varit i drift i fem år hoppas vi att det går på ett ut, säger Jan till Östersunds-Posten.
Utvecklingen går snabbt framåt
Marianne och Jan ser det som ett nödvändigt steg att starta elektifieringen av sin fordonsflotta för att kunna vara en fortsatt viktig aktör inom branschen. Samtidigt är de medvetna om att utvecklingen går snabbt framåt och att den nya eldrivna lastbilen kanske är omodern redan om två år.
- Förhoppningen är att de framtida eldrivna lastbilarna som kommer ska ha längre räckvidd än dagens, som bara har en räckvidd kring 20 mil, säger Marianne.
Lastbilen Boel, som nu rullar tyst på Östersunds gator, klarar hittills sitt uppdrag med bravur. Det är ett första steg för Sandberg & Jonsson som nu ser framemot den fortsatta resan inom elektrifiering, miljö och innovation.