För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Lägg inte ner nattågen mellan Göteborg och Duved

Publicerad 19 aug 2024
Att dra in nattågen mellan Göteborg och Duved missgynnar företagandet i Jämtland.
Genrebild på nattåg. Foto: Getty Images.

I april nästa år kommer SJ upphöra med att trafikera sträckan Göteborg–Duved med nattåg. Resenärer från Västsverige som vill åka till Jämtland och fjällvärlden hänvisas i stället till nattåget som går från Stockholm.  

Jan Kyrk som är affärschef på SJ säger till sajten Järnvägar.nu att bolaget gärna vill fortsätta köra nattåg på sträckan, men att trafiken är olönsam:  

− Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland.  

I samma intervju säger Jan Kyrk att SJ anser att Trafikverket borde upphandla nattågen till och från Göteborg på samma sätt som nattågen till och från Stockholm, men att så inte skett hittills.  

Även nattågen mellan Göteborg och Umeå slutar trafikeras, men den indragningen i trafiken sker redan i december i år. 

Negativt för företagsklimatet Joakim_Sjöstedt_rund.png

Företagarnas regionchef i Jämtland, Joakim Sjöstedt, menar att den indragna nattågsförbindelsen lagom till påsktrafiken riskerar att påverka den jämtländska besöksnäringen negativt.  

− Ungefär varannan nattågsresenär till och från Jämtland åker i dag från Göteborg så det är klart att ett sådant här besked inte är roligt, säger han. 

Indragningen av   tågtrafiken över natten mellan Jämtland och Västsverige påverkar inte enbart besöksnäringen. Enlig Joakim Sjöstedt är det även ett exempel på beslut som både försämrar det lokala näringslivsklimatet och försvårar kompetensförsörjningen i hela landet.  

− Allt står och faller så klart inte med nattågen, men ska man åka tåg från exempelvis Östersund eller Åre till Göteborg är nattåg ofta smidigast. Säger man att det inte lönar sig är det en signal om att man nedprioriterar fungerande tågtrafik och miljövänligt resande till och från Jämtland.  

 

Fler nyheter från Företagarna