Småländsk secondhand på offensiven
Det är en vanlig veckodag i secondhandbutiken Busfrö. Butiken är välbesökt av kunder som shoppar barnkläder, provar skor, letar heminredning, byter böcker och fyndar leksaker. Det är kö till kassorna av kunder som ska betala – och av privatpersoner som lämnar in varor till försäljning.
Stina Qubti startade Busfrö i Västervik 2010 – i dag finns butikerna på 14 platser runt om i landet. Hon vill bygga gröna varuhus – men inte bara av kläder och prylar. Upplevelser, evenemang och service är viktiga ingredienser för att lyckas i konkurrensen med e-handeln. Och det ska vara roligt att handla secondhand, menar småföretagaren från Västervik
Vilken är förklaringen till att secondhand växer så mycket just nu?
– Det finns en ökad medvetenhet och ett förändrat köpbeteende. Allt fler konsumenter ser konsekvenserna av att vi inte har tagit hand om vår planet.
Varför ska jag handla secondhand?
– Utöver den självklara miljöaspekten är det också en rolig upplevelseshopping. Du vet aldrig vad du kan hitta. Det finns ett element av spänning – det kommer in nya fynd varje dag. Med secondhand kan du skapa en helt egen klädstil. I de stora kedjorna hänger samma kläder överallt.
Hur har sortimentet förändrats under åren?
– Busfrö började som ett renodlat barnkoncept. Att sortimentet utökades med damkläder, och därefter av herrkläder och heminredning, är helt enkelt kundernas förtjänst. Mammorna sa: ”Det vore bra om vi kunde köpa till oss själva också”. Nu är damkläder störst i våra butiker.
Har du tidigare erfarenheter från detaljhandeln?
– Ja, jag jobbade på Åhléns i många år. Där lärde jag mig hur viktigt det är med skyltning och exponering, ett bra butiksläge och tillgänglighet. Busfrö har samma öppettider som andra butiker och vi ligger centralt. Vi har öppet köp och bytesrätt.
Hur ser affärsuppläget ut?
– Vi säljer allt på kommission, och butikerna har inga egna lager. Säljaren får 40 procent av försäljningspriset. Det som inte har sålts inom två månader lämnas till välgörenhetsorganisationer. Vi vet att många använder sina intjänade pengar för att köpa nya varor, som när barnen vuxit ur en storlek och vuxit in i nästa. Det är ett fåtal som plockar ut pengar, med undantag för perioderna efter jul och semestermånaderna.
Hur ser framtiden ut för Busfrö och branschen i stort?
– Jag tror på mer aktiviteter och att erbjuda tjänster som sömnad, reparation och remake. Och att satsa på evenemang. Vi har alltid pågående diskussioner om nya etableringar, det finns stort intresse från flera städer. Men det ska vara rätt personer och rätt lokaler.
Vilka är utmaningarna?
– Ett problem för kommersiella secondhandaffärer är att vi måste betala så hög moms. Vi betalar inte bara full moms, utan vi betalar moms om och om igen. Det är helt vansinnigt. Jag har tjatat om detta sedan jag började, och nu har modebranschen blivit engagerad. Vi har startat nätverket Preown, som samlar Sveriges kommersiella aktörer med cirkulära affärsmodeller inom textil och heminredning, i syfte att främja en branschövergripande och långsiktigt konkurrenskraftig marknadsutveckling.
Är e-handel en bra säljkanal för secondhandbutiker?
– Vi testade under pandemin, men det var svårt att få lönsamhet i vår prisklass. Det var mycket handhavande eftersom vi bara har ett exemplar av varje vara. Och det var svårt att hitta ett miljösmart sätt att skicka varor, säger Stina Qubti.
Busfrö trotsar butiksdöden
Företaget: Busfrö. Secondhandkedja med 14 butiker i södra Sverige.
Ägare: Stina Qubti äger konceptet och två butiker, övriga drivs som franchise. Hon har fått utmärkelsen Årets hållbara inspiratör.
Platsen: Kvarnholmen, mitt i centrum i Kalmar.
Verksamhet: Secondhandförsäljning på kommission av kläder och skor m.m.
Omsättning 2023: Butikskedjan omsatte 103 miljoner kr. 47 miljoner kr gick tillbaka som återbäring till Busfrös cirka 120 000 medlemshushåll.