Att leverera på avtalad tid och noggrannhet är receptet på framgång
Det lilla familjeföretaget har verkat i Stene utanför Kumla sedan 1920-talet. Verksamheten har gått från sågning till att idag tillverka konstruktioner såsom takstolar, hyvling av lister och erbjuder även en komplett bygghandel
Från jordbruk och såg till konstruktion
-Den som startade verksamheten på 20-talet hette Paul Johansson och han hade då jordbruk och en såg och där sågade han bräder och körde till Stockholm och sålde till hus. Han var före sin tid men han var inte så bra affärsman och var nog dålig på att ta betalt, berättar Lisen.
Här finns den gamla tidens brädgårdskänsla kvar – miljön, den personliga servicen och valfriheten – men med ett modernt och komplett sortiment. Foto: Jenny Frank
Lisen svärfar var den som på 70-talet sköt startskottet för nuvarande verksamhet.
-På 70-talet pågick affärer bortåt Pålsboda och Hjortkvarn. Hjortkvarn ägdes då av Hamiltons och de skulle köpa Pålsboda Träförädling och där jobbade min svärfar och min andra hälft. De ville inte fortsätta i det nya bolaget och bestämde sig för att hitta ett alternativ. De åkte runt och då hittade min svärfar detta företag som inte såg ut som det gör idag. Men han köpte det, berättar Lisen.
Ledigheten ledde till nytt jobb
Det var under Lisens föräldraledighet som hon påbörjade sin karriär i företaget.
-Min svärfar ojjade sig över hur mycket tid administrationen tog, berättar Lisen.
Lisen är uppvuxen i företagarfamilj och hade bokföring i blodet.
-Då tog jag det och sedan började jag i bolaget, körde lastbil, var ute och kapade. Sedan kom datorerna. Jag älskar teknik och började med första programmet som gavs ut att bokföra i DOS på en gammal maskin, då var jag såld.
Lovar aldrig snabba leverensar- men alltid i tid
Idag gör Lisen ritningarna för de konstruktioner som ska byggas i företaget.
-Vi räknar på alla konstruktioner, hur mycket de ska kunna bära och har stor kunskap om våra konstruktioner, säger Lisen.
-Nio av 10 kunder vill ofta ha leverans fortare. Men vi är noga med att säga att ”nej vi lovar inte fortare” Vi har sagt en tid och den håller vi. Om det går fortare så ringer jag. En erfarenhet är att det inte är klart på plats, det är bara bortkastad tid att försöka vara klar tidigare än angiven tid.
Företagarna tackar Lisen för gästvänligheten och önskar henne och familjen fortsatt goda affärer!