Årets Unga Företagare Norrköping vill utveckla företag genom marknadsföring
Den 28:e april hyllades näringslivet i Norrköping på Årets Företagargala. Duon som mottog utmärkelsen Årets Unga Företagare Norrköping var Marcus Törnell och Carl Netz som tillsammans driver bolaget Beegleton - en fullservice byrå som startade långsamt men som idag växer i raketfart!
-Hej Marcus och Carl , stort grattis till priset Årets Unga Företagare! Vad var det som gjorde att ni valde företagandet framför anställning?
- Tack! För oss var det mycket möjligheten eller rättare sagt friheten, att bygga en verksamhet på vårt eget sätt och som vi tror på. Vi ville kunna styra över oss själva och förverkliga våra idéer, det vi tror på och få fira våra framgångar!
-Beegleton har vuxit snabbt sista åren. Vad är det som gör att ni sticker ut?
-Vi har ett genuint intresse av att utveckla företag – och vårt främsta verktyg för detta är marknadsföring. Sverige behöver fler livskraftiga företag det skapar jobb och bygger välfärd. Hos oss kan både små enmansföretag och stora koncerner vara kunder. Hos oss får man inte någon som bara designar en logga utan ett helt team som brinner för att ditt företag ska växa, för det är så vi växer. Vi arbetar alltid långsiktigt med våra kunder och bygger relationer. Vi är också väldigt transparenta i vår prissättning, framför allt när det kommer till annonsering. Det skapar tydlighet för kunden.
Beegleton har gått från två till sex anställda och växer så det knakar. Foto: Beegleton
-Det är inte alltid lätt att driva företag, har ni haft tuffa perioder?
-Den tuffaste perioden var i starten och att få tillväxt. Vi var bara två personer i många år och fick inte till någon vidare lönsamhet. Det kom till ett tillfälle där vi sa ”antingen lägger vi ner företaget och hittar ett jobb eller så får vi detta att fungera”. Vi valde det senare och tog hjälp lite affärscoaching men även en mentor. Att få en mentor var nyttigt, det hjälpte oss att få in friska ögon som kunde hjälpa oss utveckla verksamheten.
-Wow, bra jobbat! Har ni några råd till andra företagare som vill lyckas?
- Det viktigaste är att vårda ditt nätverk – det kommer hjälpa dig med kunder och kompetensförsörjning. För det andra, tänk långsiktigt – Det är lättare att sälja till en kund du redan har än till en ny. För det tredje, satsa på kompetensutveckling – Det är bättre att kompetensutveckla personalen och riskera att de någon gång kommer byta jobb, än att inte utbilda personalen och behålla dem.