För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Missar svenska företag möjligheter till internationalisering?

Publicerad 2 dec 2015
Och vad vill företagen? Se Daniel Wibergs, chefsekonom på Företagarna, föreläsning hos Tillväxtverket, där man nyligen höll seminarium på temat Interreg.

Video, ca 30 min: Interreg - en väg ut i världen, Daniel Wiberg föreläser på Tillväxtverkets seminarium.

Interregprogrammen är EU-program som ska underlätta samarbete över nationsgränser. Företagarnas Daniel Wiberg var en av föreläsarna på Tillväxtverkets seminarium om företagens möjligheter i de nya Interregprogrammen och om vad som kan göras för att underlätta för företagen att delta.

Enligt Daniel Wiberg börjar allt med företagsklimatet i Sverige, samspelet mellan näringspolitik och exportstrategi.

De stora företagen dominerar exporten där de 100 största företagen (>250 anställda) står för 60 procent av exporten. Men de stora företagen är viktiga ekonomiskt medan de små är viktiga för långsiktig tillväxt och jobbskapande, berättar han under föreläsningen som du kan se ovan.

– Många svenska företag inser inte vilken potential svenska företag har utomlands. Sverige som varumärke är starkt och vi har många historiska framgångssagor att luta oss mot, stora internationellt kända företag.

Diskussion med Näringsdepartementet kring företagen

Daniel Wiberg diskuterade också frågan i ett samtal med Claes Nordmark från Näringsdepartementet. Samtalet ser du nedan.

Video, ca 19 min: Interreg - en väg ut i världen. Birgitta Rhodin, Tillväxtverket, leder ett samtal med Claes Nordmark, politiskt sakkunnig, Näringsdepartementet och Daniel Wiberg, chefsekonom, Företagarna.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna