Företagarnas medlemstidning mer jämlik än de flesta
Av de medverkande experterna i tidningen var 49 procent kvinnor. Som en jämförelse visade Rättviseförmedlingens rapport Rättvisaren (som släpptes igår) att av de experter som medverkar i svensk nyhetsmedia är 24,4 procent kvinnor.
Av de företagare som porträtteras i tidningen var hela 46 procent kvinnor.
Redaktionens arbete med att få till en könsbalans i Företagaren har alltså givit resultat.
– Som stor organisation har vi ett ansvar att inspirera och sprida goda exempel som leder till en ökad mångfald för företagandet i Sverige. Vi upplever också att vår strävan gör att vi får en tidning som uppskattas mer av medlemmarna, säger Günther Mårder, vd på Företagarna.
– Under arbetsprocessen läggs mycket tid på att finna bra personer att intervjua, ofta gör ju tidsbrist att medierna intervjuar samma personer, ofta svenska medelålders män. Det finns dessutom en skriftlig överenskommelse med tidningens medarbetare om hur man ska tänka med representationen så ingen kan i efterhand komma och säga att man ”inte hittade någon”, säger Günther Mårder.
Företagaren är Sveriges största affärsmagasin för dig som driver företag,med information och inspiration. I Företagaren speglas den svenska företagsamheten i aktuella artiklar och reportage. Företagaren utkommer sex gånger per år och delas ut till samtliga medlemmar i Företagarna. Magasinet går även att prenumerera på för dig som inte är medlem.
Företagarens redaktionella fokus är företagaren och företagandets villkor och tidningen görs av produktionsbolaget Spoon. Chefredaktör är Per Manns.
Här kan du läsa artiklar ur Företagaren, direkt på webben!