Grattis småföretagare – nu ska det bli enklare att kontakta Försäkringskassan
Framöver kommer en särskild grupp handläggare hos Försäkringskassan specifikt att arbeta med företagsfrågor relaterat till socialförsäkringssystemet. Beskedet, som kassans generaldirektör Ann-Marie Begler kom med när hon på onsdagen besökte Företagarna, är en mycket glad nyhet. Företagarna har länge drivit frågan om att Försäkringskassan måste vara mer tillgänglig och att de ska möta företagares behov bättre.
Snabbare hjälp
– Det är bra att företagare äntligen får bättre och snabbare hjälp med att få svar på just sina frågor som rör det egna försäkringsskyddet inom socialförsäkringen vid till exempel sjukdom eller föräldraledighet, säger Günther Mårder, vd Företagarna som tog emot Försäkringskassans generaldirektör vid besöket .
Som egenföretagare är vardagen fylld med att driva företaget och hålla verksamheten i gång. Då finns det lite tid över till att sitta i telefonköer eller att leta runt på Försäkringskassans hemsida efter rätt kontaktperson eller information. Därför kommer Försäkringskassan erbjuda företagare att ringa ett speciellt telefonnummer där speciellt utbildad personal kommer att vara behjälplig.
Personligt webbmöte
För att ytterligare underlätta detta kommer Försäkringskassan också utveckla hjälpen till att även innefatta erbjuda hjälp och stöd via personligt webbmöte när företagaren är inloggad på självbetjäningstjänsten Mina sidor för att anmäla karens.
– Hos oss ska man enkelt få hjälp och stöd, till exempel med frågor som rör den sjukpenninggrundande inkomsten och information om våra digitala tjänster. Vi vill särskilt stötta företagare att använda de digitala tjänsterna så att de själva kan sköta sina ärenden - när de vill och var de vill, säger Carina Persson, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan, i ett pressmeddelande.
Digitalisering ger möjligheter
– Vi har arbetat länge med att myndigheter ska inse att digitaliseringen innebär möjligheter för både småföretagarna och myndigheterna själva. Vi hoppas nu att fler myndigheter följer efter och inser att digitaliseringen förenklar kontakten och gör att småföretagaren kan koncentrera sig på det han eller hon gör bäst, nämligen att utveckla sitt företag och skapa fler jobb, säger Günther Mårder, vd Företagarna.