För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Bluffakturor: Lurendrejare får smaka på gamla skor

Publicerad 30 okt 2015
När Marcus får fakturor från ett välkänt bluffaktura-företag är han snabb med att ge igen. Hans klipp på knepet har spridits snabbt på internet.

Bluffakturor är ett stort problem för småföretagare. Företagarna har länge arbetat med att informera om problemet men ännu drabbas många. 

En som fått många bluffakturor är Marcus Nilsson som fått tiotals brev från Nummerupplysningen.se. Men han har bestämt sig för att ge igen.

I ett populärt videoklipp som sprids på Facebook visar han hur han gör. Portot är redan betalt av avsändaren, något som Marcus drar nytta av. Genom att fylla returbrevet med diverse tunga grejer gör han räkningen för företaget hög. I klippet packar Marcus ner ett par gamla skor.

– Jag brukar skicka bananer, skruvar och allt möjligt, säger Marcus Nilsson till sajten Omtalat.nu.

Uppdatering: Varningslistade Bolagsupplysningen försökte senare att begränsa sina returportokostnader genom att ange maxvikt i senaste utskicket, skriver sajten Driva Eget. Postnord uppger dock till tidningen i november 2015 att de levererar ändå.

Har du fått en bluffaktura? 

Tre tips om bluffakturor. Företagarnas jurister ger råd! 

1) Förebygg

Upprätta en förteckning över de leverantörer du brukar göra affärer med. Lägg in förteckningen i ekonomisystemet. På så sätt upptäcker du lättare nya aktörer som i värsta fall kan ha ett ont uppsåt. Se över rutinerna för hantering av inkommande telefoni och inkommande mejl. Underskatta inte möjligheten att lägga på luren om du har en egendomlig telefonförsäljare på tråden.

2) Agera

Om du väl drabbas av en bluffaktura måste du agera oavsett om bluffaren förekommer på någon varningslista eller inte. Bestrid betalningsansvar och ange en saklig grund för bestridandet, exempelvis att någon beställning inte gjorts eller att avtalet är ogiltigt då de ingåtts under vilseledande former. Skicka bestridandet till motparten och förvissa dig om att du kan bevisa att bestridandet de facto är skickat. Bra alternativ är därför mejl, fax eller rekommenderat brev. Sist men inte minst ska du göra en polisanmälan!

3) Be om hjälp

 Företagarnas juridiska rådgivning redo att biträda de som drabbas. Du når dem enklast på 0771-454545. Kostnadsfritt för dig som är medlem i Företagarna.

Läs mer:

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna