Osäkerhet dämpar företagens framtidstro
Bara 42 procent av företagen tror på ökad försäljning det kommande halvåret. Det är den minsta andelen optimistiska företagare sedan hösten 2012, visar Vismas affärsbarometer som SvD skriver om.
Eftersom de mindre företagen svarar för hälften av näringslivets omsättning är detta ett tydligt tecken på ett osäkert ekonomiskt klimat i landet, menar Visma. Lågsäsong eller ökad konkurrens är de vanligaste anledningarna till varför företagen tror på minskad försäljning. Men slopandet av rot- och rutavdragen bidrar också till pessimismen.
Osäkert läge påverkar
I samma riktning pekar Företagarnas Småföretagsbarometer från våren 2015. Den visade att oförutsägbarheten i den svenska politiken påverkar företagare.
Daniel Wiberg, chefsekonom på Företagarna, förklarar i samma SvD-artikel:
– Den politiska debatten påverkar företagares förväntningar. Som företagare måste man vara positiv inför framtiden, men om man känner att politiken går i motsatt riktning märks det naturligtvis.
– Vi såg ett mönster att företagare i vissa välfärdsbranscher, som vård och omsorg, var mindre positiva om utvecklingen framöver på grund av den politiska debatten.