Svenska företag vill jobba hållbart - för att det lönar sig
I videon ovan kan du se hela seminariet från den 14 oktober. (Starta vid minut 19)
Vid ett frukostseminarium 14 oktober lanserade Företagarna och hållbarhetsbyrån Beyond Intent rapporten ”Hållbara företag bygger framtiden”. Rapporten är baserad på en panelundersökning som skickats till nästan 4000 medlemmar i Företagarnas panel, där de bland annat besvarat frågor om hur de arbetar med hållbarhet.
Inbjudna till diskussion var en panel bestående av Günther Mårder, vd Företagarna, Matilda Gennvi Gustafsson, Sustainability Director, Ericsson, Anita Roll, Styrelseordförande, Q-Tema, Eva Karlsson, vd, Houndini Sportswear och Johan Damgaard, kafferostare och tehandlare, Johan&Nyström. Morgonens moderator var Johan Genneby från Beyond Intent.
- Hållbarhetsarbete är och kommer bli ett ännu viktigare konkurrensverktyg på den globala marknaden, säger Günther Mårder.
Bra för affären
Hela 86 procent av småföretagarna tycker att det är viktigt att företag tar samhällsansvar och arbetar hållbart, visar rapporten. Fler än hälften av småföretagen bedriver redan idag ett hållbarhetsarbete och drivkraften till hållbarhetsarbetet är främst eget engagemang, stärkt konkurrenskraft och kundkrav. Det vill säga, hållbarhetsarbetet är affärsdrivet snarare än påtvingat via lagstiftning.
Onödig byråkrati
- Det som oroar nu är att regeringens förslag om tvingande hållbarhetsrapportering enbart skapar en onödig byråkrati som tar tid och fokus från att utveckla hållbara affärer och företag, säger Rebecca Källström, vice chefsekonom på Företagarna.
- Vi ser hellre att politikerna bygger vidare på det stora engagemang som redan finns och via morötter, snarare än piska, gör det möjligt för än fler småföretag att jobba hållbart.
Stöd är viktigt
Företagarna anser att det är viktigt att stödja småföretagen med kompetens och verktyg för att stimulera till ett strukturerat hållbarhetsarbete. Det kommer vara avgörande både för det enskilda företaget, men även på samhällsnivå.
- Då över 99 procent av alla företag är småföretag kommer vi inte få ett hållbart näringsliv utan att få dem med på tåget. Detta är avgörande för ökad konkurrenskraft, företagens förmåga till värdeskapande och möjlighet att locka till sig framtidens arbetstagare, säger Rebecca Källström.