Småbolagen behöver hjälp med export
– De vanligaste problemen för småföretag som gör affärer utanför Sveriges gränser är svårigheter att förstå hur regelverk och företagskultur i det aktuella landet fungerar, språkbarriärer, tullhantering och att hitta en lämplig samarbetspartner, säger Daniel Wiberg, chefsekonom på Företagarna.
– Små företag är ofta i behov av exportstöd för en framgångsrik etablering på den internationella marknaden, men undersökningen visar att få företag använder offentligt internationaliseringsstöd.
Oroande trend
Trenden där Sverige tappar i internationell konkurrenskraft är mycket oroande. Regeringens exportstrategi är ett steg åt rätt håll men dessvärre saknas ett tydligt fokus på småföretagen, trots att det är i dessa den största potentialen finns. Småföretagens exportvärde har ökat med 99 procent sedan år 2000, storföretagens exportvärde har under samma period endast ökat med 36 procent.
– Långsiktigt, för skapandet av jobb i Sverige, är det oerhört viktigt att de små företagen får ge sig ut på en internationell marknad. Därför måste vi ha ett separat spår i regeringens exportstrategi som är ännu mer inriktat på de mindre företagen. De behöver ett flexibelt stöd som de själva kan vara med och påverka, säger Daniel Wiberg.
Skolpengs-liknande stöd
Bland annat vill Företagarna utveckla satsningen på Tillväxtverkets affärsutvecklingscheckar.
– Det är också viktigt att privata konsultföretag får vara med och komplettera det offentliga exportstödet. Man kan tänka sig en slags "skolpeng" riktad mot de mindre företagen. Att företagaren får en peng så att man själv kan upphandla det stöd man bäst behöver, säger Daniel Wiberg.
Förra veckan skickade Företagarna tillsammans med flera näringslivsorganisationer ett öppet brev till näringsminister Mikael Damberg för att uppmärksamma honom på problematiken i exportstrategin..