Öppet brev: Exportstrategin måste anpassas till mindre företag
– Ett tydligt mål med strategin är att fler små och medelstora företag ska vilja och våga exportera. För att nå dit är det viktigt att näringslivet involveras från början, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Företagarna som är en av dem som skrivit under brevet.
För att nå dit behöver regeringen involvera det privata näringslivet i strategin. Genom att komplettera det offentliga handelsfrämjandet med privata aktörers specifika kunskap och marknadskännedom skulle främjandeinsatserna nå ut till och hjälpa fler små och medelstora företag i alla delar av landet.
Detta skapar också värdefulla kontaktytor och nätverk inom näringslivet, samt ger en möjlighet för små och medelstora företag att välja själv bland de främjandeaktörer som finns på marknaden.
– Det offentliga främjandets verktyg måste också vara anpassade till de mindre företagens förutsättningar. Ett utmärkt exempel på en framgångsrik samarbetsform, som används och uppskattats av små och medelstora företag, är Tillväxtverkets affärsutvecklingscheckar för internationalisering, säger Patrik Nilsson.
Innan jul lanserade Företagarna en undersökning om småföretagens behov av internationalisering, läs rapporten här.
– Med brevet vill vi hjälpa regeringen att ta fram konkreta åtgärder inom ramen för exportstrategin, genom vår undersökning vet vi vilket typ av stöd de mindre företagen efterfråga och behöver, säger Patrik Nilsson.