För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Almedalen: Står du på listan, lille vän?

Publicerad 6 jul 2016
Företagarnas Lars Ilmoni gör en spaning om Almedalen - och konstaterar att mingel och prat förvisso är bra - men det är i handlingen som vi skapar värde. Och är det några som vet det så är det företagare!

Det är som med alla ytterlighetsbeskrivningar, sanningen är någonstans däremellan. Alkohollagstiftningen gör att mingel och fester i Almedalen bara får omfatta slutna sällskap. Därför blir det plötsligt viktigt att man står på en viss lista där de ”rätta” människorna också står uppskrivna.

Lars IlmoniFör vem vill inte frottera sig med och kanske till och med prata med den där ex-ministern, PR-gurun eller företags-vd:n? Att få synas och bli bekräftad är ju trots allt ett fundamentalt mänskligt behov och att få det tillfredsställt i en trädgård, i juli, i Visby tillsammans med diverse högdjur och potentater lyfter fåfängan och självförtroendet för många.

Så visst. Kritiker som beskriver Almedalen som samhällselitens personalfest har en poäng. Men det finns andra perspektiv på Almedalsveckan.

Så visst. Kritiker som beskriver Almedalen som samhällselitens personalfest har en poäng. Men det finns andra perspektiv på Almedalsveckan.

Av alla de intresseorganisationer, lobbyister och politiker jag möter så är en sak gemensam. Man talar för sina egna intressen. Medlemmar, uppdragsgivare eller väljare/potentiella väljare alla säljer vi budskapen för våra egna grupper här i Almedalen.  

Det här stämmer självklart även in på oss på Företagarna. Men vi är samtidigt något mer än det.

På mitt första seminarium var jag inbjuden av en organisation som samlar förbunden för personer med funktionsnedsättning.  Där var man bekymrad över att denna grupp människor inte kommer in på arbetsmarknaden. Stämningen bland debattörerna var ganska dyster. "Vi (eller någon) borde göra si eller göra så, politikerna måste ta detta på allvar och det är viktigt att hålla igång debatten."

Småföretagen sitter inne på potentialen

Att då få representera medlemmar som sitter inne på lösningen kändes väldigt tacksamt. För mitt budskap var att det är vi, småföretagen över hela Sverige, som har potentialen att ge människor chansen. Låt oss sätta oss ner och se vad vi konkret kan göra tillsammans. 

För att prata och diskutera är väl förvisso bra men det är i handlingen som vi skapar värde. Är det några som vet det så är det företagare.   

Efter seminariet kände jag mig omsvärmad av personer som ville prata om alla möjligheter. Och så har det fortsatt under dessa dagar. Sveriges forskningsinstitut, Nätverket för distansutbildningar, Företagsekonomiska Institutet etcetera. Alla vill prata möjligheter, samarbeten och potential.

Företagarnas relevans viktig

Här tror jag någonstans att nyckeln ligger för oss. Att vara lika viktig och relevant för andra som vi är för oss själva. Att bära det budskapet borgar för framgång och medlemsnytta. Det är en enkel uppgift med alla driftiga företagare bakom sig och Almedalen är en utmärkt arena för det.

Att sedan få vimla och mingla är såklart en trevlig förening av jobb och nöje, men alltid med insikten att det är medlemmarna som har placerat dig där.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna