Hårdare koll på personalliggare från halvårsskiftet
Den nya lagen innebär att alla byggarbetsplatser måste föra elektroniska personalliggare. Lagen trädde i kraft redan 1 januari 2016. Men eftersom det varit kort om tid för företagen att installera de system som krävs har Skatteverket tills nu varit överseende och inte tagit ut några avgifter från de företag som inte uppfyllt kraven.
Men nu blir det förändring på det, meddelar Skatteverket i ett pressmeddelande. Från och med 1 juli kommer kontrollavgifterna tas ut.
– Det har funnits grund för avgift vid det stora flertalet av våra kontrollbesök. Det är framför allt två områden som sticker ut: dels verksamma personer som inte är registrerade i personalliggaren, dels svårigheter att få tillgång till personalliggaren, säger Conny Svensson, rikssamordnare på Skatteverket.
Förlänger inte mjuk linje
Det sistnämnda beror ofta på att den kontaktperson som har namngetts i bygganmälan inte är tillgänglig eller inte känner till sin roll. Det har även förekommit vissa tekniska problem för Skatteverket att ta emot informationen.
– Därför är det viktigt att ordna rutiner så att verksamma personer registrerar sig i personalliggaren. Vissa aktörer har sett vår mjuka linje som ett halvårs dispens och ligger därför efter i förberedelserna, säger Conny Svensson i pressmeddelandet.
Skatteverket har dock inte för avsikt att förlänga den mjuka linjen på grund av det, utan kommer att börja ta ut kontrollavgifter vid halvårsskiftet som planerat.
– För den som driver företag i byggsektorn blir det nu ännu viktigare att få sin personal och andra att registrera sig på rätt sätt när de vistas på ett bygge som omfattas av reglerna, säger Karin Berggren, jurist på Företagarna.
- Läs också: Så kommer det fungera med elektroniska personalliggare i byggbranschen
- Läs också: Många byggen brister med personalliggare, hos SVT
Så fungerar det med elektroniska personalliggare
Företagarnas skatteexpert Annika Fritsch intervjuar Conny Svensson på Skatteverket (inspelad innan reglerna infördes 2016)