Få företag klagar när de drabbas av konkurrens från offentlig sektor
Konkurrensverket har gjort en enkätundersökning där 27 procent av företagen svarat att de upplever problem när de möter konkurrens från offentlig sektor. Det är främst kommuner som företagen möter konkurrens ifrån.
- Undersökningen bekräftar att konkurrens från offentlig sektor skapar problem för många företag. Detta är allvarligt, eftersom det försvårar för företagen i deras vardag och i förlängningen kan hämma tillväxten i landet. Det är välkommet att Konkurrensverket lyfter fram denna problematik, säger Företagarnas konkurrensexpert Ulrica Dyrke.
Konkurrensverkets undersökning visar att ungefär vart tredje företag som upplever problem har kontaktat den offentlige aktören.
- Det är bra med sådan kontakt. Vi på Företagarna anser att man i första hand alltid bör försöka lösa konkurrensproblemen genom dialog med den offentlige aktören. Beklagligt är det dock att konstatera att Konkurrensverkets undersökning visar att de flesta företag som har tagit sådana kontakter inte upplever att detta har lett till några förbättringar. Vi på Företagarna bidrar gärna för att hjälpa våra medlemmar i dessa situationer, säger Ulrica Dyrke.
Många av de tips på konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet som Konkurrensverket har drivit vidare till utredning har lämnats via, eller med stöd av, intresse- eller branschorganisationer. Konkurrensverkets enkätundersökning visar dock att drygt 60 procent av företagen inte har tagit någon kontakt med någon intresse- eller branschorganisation angående sina upplevda problem.
- Detta är ju olyckligt. Företagen bör ta tillvara på de möjligheter till hjälp som finns för att komma till rätta med konkurrensproblemen. Det vi som organisationer inte får information om har vi svårt att hantera. Risken är att det kan finnas ett mörkertal med för oss ännu inte kända konkurrensproblem, säger Ulrica Dyrke.
Undersökningen visar även att de flesta företag (88 procent) som upplever konkurrensproblem inte heller har kontaktat Konkurrensverket, bland annat av rädsla för att skada relationen till den offentlige aktören.
- Att företag är oroliga för att stöta sig med den offentlige aktören i denna typ av ärenden har framträtt även i Företagarnas medlemskontakter. När det handlar om små företag som riktar kritik mot sin kommun kan det tyvärr lätt kännas som en David mot Goliat-liknande situation, konstaterar Ulrica Dyrke.
Konkurrensverkets enkätundersökning visar att det bland företagen finns en skepsis till att en anmälan till Konkurrensverket kommer att kunna förändra något till det bättre.
- En anledning kan ju vara att dessa ärenden tyvärr har visat sig ta lång tid att utreda och att det har även varit svårt för Konkurrensverket att nå framgång i de få ärenden de drivit vidare till domstol. Som företagare bör man dock även ha i minnet att en anmälan ibland kan ge effekt även om det inte drivs vidare till domstol. Genom att frågan lyfts till Konkurrensverket kan förbättringar ibland ske, exempelvis genom att ett åtagande görs från den offentlige aktörens sida, påpekar Ulrica Dyrke.
Företagarna arbetar för att sätta stopp för osund konkurrens från offentlig sektor.
- Vi finns här för medlemmarna och kan bidra med råd och dåd i dessa komplexa men viktiga frågor. Vi jobbar också för att utveckla regelverket på ett sätt som skapar förutsättningar för att komma till rätta med denna typ av konkurrensproblem, avslutar Ulrica Dyrke.
Företagarnas remissynpunkter på Konkurrensverkets utvärdering av de så kallade KOS-reglerna (bestämmelserna om förbud mot konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet): https://www.foretagarna.se/globalassets/media/opinion/remissvar/remissynpunkter---kkv-utvardering-kos-reglerna.pdf
Företagarnas rapport ”Osund konkurrens – fortfarande ett problem för små företag” (2013): https://www.foretagarna.se/politik-paverkan/rapporter/2013/osund-konkurrens/