Färre jobb och försämrad tillgänglighet med ny flygskatt
– En svensk flygskatt kommer göra det dyrare att driva företag i Sverige i förhållande till våra grannländer. Återigen ska notan tas upp av landets företag genom högre skatter och avgifter, menar Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg.
Företag på gles- och landsbygd drabbas särskilt hårt eftersom flyget i många delar av landet är det enda realistiska alternativet. Förslaget kommer inte att bidra till ytterligare arbetstillfällen i dessa områden, det är snarare på dessa håll som arbetstillfällena försvinner. Enligt analysföretaget WSP resulterar en svensk flygskatt i omkring 7 000 förlorade arbetstillfällen.
För att upprätthålla miljöstyrningen ska skattenivåerna för flygskatten anpassas efter inflationen genom en årlig omräkning baserad på konsumentprisindex. Per Bolund påpekade även under pressträffen att flygandet ökar och försvårar därmed arbetet med att uppnå europeiska och svenska klimatmål. Regeringen vill därför styra om denna utveckling mot användningen av alternativa transportsätt. Flygskatten är dock ingen grön skatteväxling eftersom det inte finns några indikationer på lägre kostnader för alternativa transportsätt. Dessutom saknas alternativ där flyget är som viktigast, vilket innebär att flygskatten blir en ren kostnadshöjning för företagen på landsbygderna.
Flygskatten är dessutom inte effektivt utformad som en miljöskatt, bland annat med tanke på handeln med utsläppsrätter, vilket gör att det inte heller kommer bli några stora miljövinster. Utredningen visar en årlig minskning av flygets utsläpp som motsvarar omkring ett par dygns vägtrafik.
– Flygtrafiken behöver utvecklas och fortsätta omställningen mot miljövänligare flyg, då behövs positiva incitament, inte straffbeskattning som framför allt drabbar företagare utanför storstadsområdena, fortsätter Daniel Wiberg.
Företagarnas anser att regeringen borde fokusera på övergången till fossilfritt bränsle för att uppnå ett mer hållbart flyg. Dagens teknik har möjliggjort för flygplansmotorer att drivas med upp till 50 procent biobränsle, men på grund av dess höga kostnadsläge byts bara en liten del av bränslet ut. Högre kostnader i form av en flygskatt tar således bort incitamenten för flygbolagen att investera i miljövänligare flygplan. Detta slår dessutom hårdast mot inrikesflyget eftersom de inte har möjlighet att flytta sina flyglinjer. Tillgången till regionala flygplatser och förbindelser till hela Sverige kommer således att bli lidande, vilket är ett hårt slag mot entreprenörer och företag som inte verkar i storstadsområden.