För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Så funkar Günthers favoritfirma

Publicerad 27 aug 2018
John Eskilsson flyttade ut på nätet och revolutionerade en hel bransch. Företaget heter Skyltmax är ett av Günther Mårders favoritexempel på lyckad digitalisering. Men framgångssagan har också en tragisk skuggsida.
Günther Mårder möter John Eskilsson, vd, medgrundare och huvudägare till företaget Skyltmax. Foto: Emil Nordin.

Günther Mårder har länge imponerats av Skyltmax resa. Nu träffar han för första gången grundaren John Eskilsson i verkliga livet på fabriken, som håller till i en industribyggnad i Partille. Han leder ett prisat företag som på tio år gått från noll till närmare 60 miljoner kr i försäljning och med hög lönsamhet.

Egentligen var det Johns bortgångne kusin David Engstrand som drog i gång företaget. David var idésprutan som tänkte utanför boxen. Han såg att det fanns möjligheter för var och en att designa och beställa sin egen skylt på nätet. Designverktyget döptes till Skyltomaten.

John var tveksam men lät sig övertalas av David att bli kompanjon.

– Jag har fått idén serverad. Upplägget från början var att han skötte affärsidén och marknadsföring medan jag tog hand om tillverkning, kunder och ekonomi, berättar han.

Men David drabbades av psykisk ohälsa bara något år efter starten och ett par år senare tog han sitt liv.

Hur har det påverkat dig?, undrar Günther.

– Det har varit tufft. Det är fortfarande svårt att ta upp det. Folk frågar: ”Hur kom du på den här affärsidén?”. Ja, det var min kusin David, säger jag. ”Jaha, vad gör han i dag då?” Det tar emot.

Det som hände har bidragit till att John dragit i gång en kampanj kring psykisk ohälsa.

– Vi var på Berghs reklamskola och skulle snacka om ett CSR-projekt med en grupp elever. Någon kom på idén att uppmärksamma psykisk ohälsa med dekaler där det står ”Det syns inte” som är transparenta. Jag hade inte berättat den här historien och det träffade mig väldigt hårt.

Ett nyhetsbrev kring kampanjen skickades ut till 300 000 kunder. Intäkterna går oavkortat till Mind, en organisation som arbetar för psykisk hälsa.

Günther Mårders besök på Skyltmax börjar med en rundvandring bland gravyrmaskiner, ventilationsrör, dataskärmar och plåtar. Och förstås: skyltar, skyltar och åter skyltar.

Han får prova på att gravera en egen skylt, som han sedan tvättar i ett ultraljudsbad, iklädd obligatoriska skyddskläder. Under tiden kretsar samtalet mellan John och Günther kring möjligheter och utmaningar i affärerna.

Vad kan komma att hända framöver?

– Vi ska bli mycket mer mobilanpassade. Vi får redan tio procent av våra beställningar via mobiltelefoner. I nästa version av Skyltomaten ska det bli enklare att beställa en skylt direkt i mobilen.

Hur ser du på avvägningen mellan att vässa produktionen och förbättra den digitala positionen?

– Det är verkligen en balansgång som vi tampas med. Vi har inte obegränsat med it-resurser och hur man ska fördela dem är en utmaning. Vi vill involvera alla medarbetare att bidra med utveckling och vara innovativa för att skapa den bästa produktionen. Samtidigt är det kanske ännu viktigare att lyssna på våra kunder och få dem supernöjda – och så vill jag att vi ska synas ännu bättre på nätet.

Hur ser du på dig själv som företagare? Är du en e-handlare eller en fabrikör?

– Det var inget som vi tänkte på i början. När folk frågade vad jag gjorde sa jag att jag jobbar på ett skyltföretag. Men för ett par år sedan när vi började rekrytera medarbetare till digitala tjänster insåg vi att vi borde branda om oss. Vi ser oss som ett e-handelsföretag men skulle också kunna säga att vi är ett it-företag. Allting är beroende av våra egenutvecklade it-lösningar.

”Grunden till att jag blivit företagare är nog frihet och självständighet”

Ni skulle kunna vara ett plattformsbolag. Är produktionen viktig för er?

– Produktionen är enormt viktig. Vi vill äga och kunna utveckla hela kedjan och jag tror att det är därför som vi har lyckats så bra. Mycket handlar också om självständighet, grunden till att jag blivit företagare är nog frihet och självständighet.

Hur mycket betyder självständighet och kontroll?

– Jag tar nog mer än tio veckors semester per år, även om jag alltid är tillgänglig och svarar på mejl. På så sätt kan jag släppa kontrollen men jag skulle inte vilja ha någon extern ägare som ställer krav eller någon annan part som vi blir beroende av. Vi kanske skulle kunna växa mer genom att släppa mer. Men vi skulle aldrig kunna behålla våra marginaler.

Vad hade du gjort om du skulle fokusera på tillväxt?

– Det vi skulle behöva göra är att hitta fler försäljningskanaler. Vi syns redan väldigt väl på nätet men skulle behöva ännu fler digitala och kanske även helt andra kanaler.

Kommer ni att fortsätta tillväxten och täcka fler marknader?

– I år har vi tioårsfest och jag tänkte att vi skulle steppa upp vårt tidigare mål att sälja för 100 miljoner och säga att vi ska leverera skyltar för en miljard. Om vi fortsätter med den här tillväxttakten har vi levererat skyltar för totalt en miljard om sex år och omsätter en miljard årligen lagom till 2030. Det är målet. Men det kanske viktigaste målet vi har är att bli en av Sveriges bästa arbetsplatser, det lägger vi mycket fokus på.

Hur förbereder man sig för en sån resa organisatoriskt?

– Vi har varit ganska bra på att växa med kontroll. Den här 30-procentiga tillväxten har vi kunnat anpassa oss till och skapa en organisation som utvecklas efterhand. Nu tänker vi ännu mer långsiktigt och försöker skapa en bra struktur med många ledare och ansvariga i organisationen som kan växa i sina roller framöver.

– Min tanke har hela tiden varit att ingen ska vara beroende av mig. När jag är borta en månad har folk utvecklats ännu mer än när jag är här. När man är på plats kan man lätt börja lägga sig i detaljer och då ger man inte utrymme för medarbetare att ta egna beslut och utvecklas. Jag tror att en viktig del i ledarskapet är att kunna hålla sig undan lite och mer sätta ramarna.

Mitt möte: John Eskilsson, vd, medgrundare och huvudägare till företaget Skyltmax.
Därför bokade jag mötet: Skyltmax har förändrat branschen. När de startade visste de inget om att tillverka skyltar. Nu gör de succé tack vare att de har vunnit slaget om Google. Tillväxten och lönsamheten är imponerande.
Plats: Skyltfabriken i Partille och kontoret i Jonsered, strax utanför Göteborg. Nästa år flyttar hela verksamheten till den nya anläggningen i Landvetter.
Ägare: John Eskilsson, David Engstrands anhöriga och en konsult.

Text: Sten Sjögren. Foto: Emil Nordin.

Fler nyheter från Företagarna