För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Så formade Ingvar Kamprad IKEA

Publicerad 6 feb 2018
Många känner till historien om pojken från Småland som med små medel, men stor driftighet, startade det som skulle komma och bli ett av världens största företag inom heminredning.
Ingvars barndom i Älmhult, tillsammans med sin syster Kerstin, cirka 1932. Bild: InterIKEAsystems B.V.

Året var 1943 då den då 17-årige Ingvar Kamprad öppnade sin postorderverksamhet. Tio år senare öppnar det första varuhuset i Älmhult, som med sina låga priser ger upphov till stor irritation inom den svenska möbelbranschen, och IKEA börjar därmed skapa och tillverka sina egna möbler.

Motgångar föder möjligheter

Men alla har vi varit små, och likt många framgångssagor, uppkommer möjligheter ur motgångar. Ingvar växte upp på en bondgård i Småland och fick tidigt lära sig att livet är en ständig brist på pengar. Genom små medel, och en enorm driftighet, började han med försäljning av tändstickor, men det visade sig snabbt inte ge någon vidare sysselsättning eller bärgning. Då växte det fram en möjligheten att fånga och sälja fisk som sedan kompletterades med försäljning av pennor. Leveransen av varorna till kunder gick bra till en början, då de plockades upp av mjölkskjutsen i den lilla byn. Men efter ett tag slutade mjölkbilen åka förbi gården och möjligheten att leverera varorna till kunder på ett enkelt sätt, försvann. Verksamheten utvecklades till möbelförsäljning, som senare blev till egen möbeltillverkning och förvaltades i en tom lagerfabrik. Ingvar expanderade sin verksamhet och öppnade till slut det första IKEA-varuhuset i Stockholm, och framgångssagan levde vidare. Motgångarna under uppstarten av IKEA är många, men Ingvar var alltid fast bestämd att omvandla motgångar till möjligheter, och möta de många människors behov för att göra vardagen lite bättre.

Tina Kardum Funnemark, IKEA– Att våga ta sig an idéer och lösningar, från ett perspektiv som annars känts som mest naturligt, tror jag alltid är en framgångsfaktor, säger Tina Kardum Funnemark, Communication manager IKEA Sverige. Men även att få lov att göra misstag om man lär sig någonting utav det, fortsätter hon.

Trots motgångar lyckades Ingvar Kamprad att skapa, vad som idag är ett av världens största företag inom heminredning. Hans engagemang handlade alltid om visionen att skapa en bättre vardag för de många människorna och göra det möjligt för så många som möjligt att kunna skapa sig ett hem som man är stolt över.

Annorlunda av en anledning

1976 skrev Ingvar Kamprad ner de värderingar och förhållningssätt som format IKEA, och som IKEA-medarbetare än i dag lever efter.

– På IKEA brukar vi säga att vi inte rekryterar CV:n utan människor, säger Tina Kardum Funnemark. Vi rekryterar människor som står för samma värderingar och som vill växa tillsammans med oss.

Att låta sina medarbetare växa är viktigt, fortsätter hon.

– Man kan växa i sin nuvarande roll eller i en annan roll med andra utmaningar. I detta ligger ett stort ansvar på chefen, men lika stort på medarbetaren. Att ge och ta ansvar är också en av våra värderingar.

– Min personliga favoritvärdering är Tillsammans. Det är genom att bygga på varandras erfarenheter och kompetenser och göra saker tillsammans som man kan nå längre. Annorlunda av en anledning, är också en värdering som skapar en kraft framåt, eftersom den ställer krav på oss att ständigt tänka nytt och vilja utvecklas. Den öppnar också för att man får lov att prova på nya saker, och om man misslyckas så är det i sin ordning – så länge man lär sig av sitt misstag.

Skillnad på misstag och misslyckanden

– Inom IKEA koncernen vill vi gärna understryka skillnaden mellan misstag och misslyckanden. Du får lov att göra så många misstag du vill, bara du lär dig något av dem. Att misslyckas däremot är en helt annan sak. Det är när du insisterar på att fortsätta göra misstag ända tills de blir omöjliga att rätta till. Då blir de ett misslyckande. Men alla har vi varit små. Det är trots allt genom de motgångar och misslyckanden vi möter i livet, som nya idéer föds, idéer blir till möjligheter och tillsammans gör vi världen lite bättre – tillsammans, säger Tina Kardum Funnemark.

IKEAs historia är full av exempel på hur kulturen och värderingarna har påverkat både stort och smått: och särskilt värderingen annorlunda av en anledning.

Platta paket

När Gillis Lundgren, legendarisk IKEA-medarbetare, en dag på 50-talet inte får plats med ett LÖVET-bord i bakluckan på sin bil så skruvar han helt enkelt av benen – och det är där som idén till de platta paketen föds. En smart idé som föddes ur ett behov och modet att vara annorlunda av en anledning. De platta paketen är, som alla vet, en av IKEAs framgångsfaktorer som gjort att man slipper frakta massa luft i sina transporter.

Att slå upp portarna bredvid en potatisåker utanför Stockholm och med en parkering som enda granne kändes mycket annorlunda 1965. Men läget innebar en låg hyra – och en möjlighet för IKEA att fortfarande kunna erbjuda låga priser. Det rådde dock tvivel om kunder fortfarande skulle komma till IKEA, men 52 år senare står varuhuset i Kungens kurva fortfarande kvar på samma plats, och är numera även omgiven av mängder av andra butiker. Annorlunda av en anledning uppkom även ur det berömda Tag själv-lagret. Det kom nämligen till känna hur de som arbetade på lagret inte hann plocka upp varor i samma takt som de plockades ner i kundens kasse. Motgången blev till en möjlighet, låt kunderna själva plocka sina varor – och Tag själv-lagret såg dagens ljus.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna