Faduma Aden: ”Jag breddar bilden av hur en affärskvinna ser ut”
Publicerad 31 maj 2018
– Jag vill öppna upp stängda rum, säger Faduma Aden som just utsetts till Global Shaper av World Economic Forum. Global Shapers Hub Stockholm är en plattform där unga tacklar lokala och globala utmaningar.
Faduma Aden, 29, har skapat klädmärket Jemmila. Foto: Mattias Bardå.
Faduma Aden har nyss ökat mångfalden i en utställning i New Orleans och designat en klädkollektion, där muslimskt mode möter skadinavisk estetik.
– Jag har alltid varit uppfinningsrik, jag hade en idébok full av skisser som 9-åring och lärde mig att programmera som 12–13-åring.
Hennes klädmärke Jemmila handlar om mycket mer än mode.
– Jag intervjuar muslimska kvinnor i ledarskapspositioner, för att bredda bilden av hur en ledare och affärskvinna kan se ut.
Förutom egna kreativa initiativ för att skapa förändring, konsultar Faduma för olika organisationer.
– Det gör skillnad att inkludera andra stories och fler perspektiv, så att människor får se sig själva representerade. Dessutom ger det nya kunder. Äntligen inser vissa det.
Taggar