För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Louise Linderoth: ”Jag skrek rakt ut – Vogue hyllade mitt arbete”

Publicerad 31 maj 2018
Exkludering är på väg ut, skriver modetidningen Bon och lyfter fram Louise Linderoths nytänk. Hon har fått pris av H&M och Gina Tricot och framförallt hyllats av modegudarna på Vogue.
Louise Linderoth har skapat klädmärket Non Asscrack som riktar sig till personer som sitter i rullstol eller som sitter mycket på jobbet. Foto: Mattias Bardå.

Som 10-åring fick hon en ryggmärgsskada som gjort att hon gått med kryckor, fram tills för 1,5 år sedan då hon valde rullstolen.

– Det är det bästa jag gjort. Innan dess prioriterade jag att vara så ”normal” som möjligt, men det tog så mycket kraft. 

Totalsuccé för sittjeans

När det var dags för en examenskollektion på Textilhögskolan i Borås föddes idén om sittjeans, som gjort totalsuccé på Stockholm Fashion Week.

Nu till sommaren når en första kollektion kunder, i samarbete med jeansföretaget Dr Denim. Louise driver även egna klädmärket Non Asscrack.

– Man måste definitivt inte ha hjul på sin stol för att använda byxorna. Det finns jeansföretagi Tyskland och USA som marknadsför sig mot rullstolsanvändare. Jag ser det mer ur ett inkluderande perspektiv, för alla som sitter ner mycket och vill ha bekväma, snygga kläder.

Hela listan ser du här!

Fler nyheter från Företagarna