För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Målet är att sälja 100 miljoner tandborstar om året

Publicerad 31 okt 2018
Noel Abdayem, grundare av företaget The Humble Co., har i all tysthet skapat en svensk exportsuccé. En bedrift som nu belönas med prestigepriset Årets Unga Företagare 2018.
Noel Abdayem är Årets Unga Företagare 2018. Foto Liza Simonsson.

Noel Abdayem, 27 år, är tandläkaren som växte upp i en entreprenörsfamilj i godisbranschen. Men karriärplanerna tog en tvär vändning i samband med ett volontäruppdrag som tandläkare på Jamaica.

– Jag blev illa berörd över hur den vackra ön förstördes av all plast som spolades upp på stränderna, inte minst tandborstar. Samtidigt mötte jag många barn som knappt hade använt en tandborste i hela sitt liv, säger han.

Där föddes tanken att kombinera ett socialt entreprenörskap – och tandborstar.

– Idén var att starta ett företag som utvecklar och tillverkar nedbrytbara tandborstar, samtidigt som en del av omsättningen går till att finansiera projekt för barn i behov av munvård.

Resultatet blev en ekologisk tandborste tillverkad av bambu i stället för plast.

– Jag är kanske inte den typiska miljöaktivisten, men jag ville från dag ett hitta en produkt där pris, utformning och design lockade den vanliga konsumenten att göra ett annorlunda köp och samtidigt bidra till en bättre miljö.

Alla råvaror, från den antibakteriella bambun till förpackningen, är utvalda för att minimera miljöpåverkan. Den enda delen av tandborsten som innehåller plast är stråna.

The Humble Co., som startade 2013, tillverkar för närvarande runt en miljon handgjorda tandborstar per månad.

– Under åren som kommer hoppas jag att vi ska starta ett automatiserat produktionscenter där vi kan tillverka 100 miljoner tandborstar per år. Behovet av att öka produktionen är akut eftersom allt fler stora butikskedjor och hotell väljer den svenskutvecklade tandborsten.

– Jag har alltid drömt om att få in mina tandborstar på den amerikanska marknaden och vi har precis signat ett avtal med både den amerikanska butikskedjan Target och apoteksgiganten Walgreens.

3–5 procent av företagets omsättning går till Humble Smile Foundation (www.humblesmile. org), som hjälper barn i utvecklingsländer att få en bättre tandhälsa.

Årets Unga Företagare får ett pris på 50 000 kronor från prispartnern Almi Företagspartner.

 

Fakta om Årets Unga Företagare 2018

Vinnare: Noel Abdayem.
Företag: The Humble Co.
Juryns motivering: ”I stället för en klassisk karriär gick det stora sociala engagemanget, drivet och miljömedvetenheten före och ledde in i företagandets värld.”
Plats: Kontor i Sundbyberg och San Diego.
Antal medarbetare: 12.
Omsättning 2018: Ca. 60 miljoner kronor (vinstmarginal ca 25%).

Fler nyheter från Företagarna